لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

کلینتون: کره شمالی به میز مذاکره بازگردد


 هیلاری کلینتون در سئول
هیلاری کلینتون در سئول
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اگر کره شمالی خواهان مناسبات بهتری با واشینگتن است، از رفتار و گفتار تحریک‌آمیز دست بکشد و به میز مذاکره بازگردد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده که به کره جنوبی سفر کرده است، روز جمعه در کنفرانسی خبری در سئول گفت: «دستاورد جمهوری کره در زمینه دموکراسی و رفاه، در تضاد شدید با استبداد و فقر در مرزهای شمالی قرار دارد.»

خانم کلینتون که با همتای کره‌ای خود، یو میونگ هوآن، در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، به خبرنگاران گفت: «مادامی که کره شمالی رفتاری اهانت‌آمیز داشته باشد و از گفت‌وگو با کره جنوبی سر باز زند، در مناسباتش با ایالات متحده تغییری رخ نمی‌دهد.»

وزیر خارجه ایالات متحده در دیدار با لی میونگ باک، رییس جمهوری، و هان سئونگ سو، وزیر خارجه کره جنوبی، درباره موضوعات دیگری چون بحران مالی جهانی و گرمایش زمین رایزنی کرد.

خانم کلینتون در پاسخ به خبرنگاران از اظهار نظر درباره برخی گزارش‌های اطلاعاتی که حاکی از آن است کره شمالی به زودی دست به آزمایش موشکی خواهد زد خودداری کرد؛ وزیر خارجه ایالات متحده با این حال گفت که در صورت چنین اقدامی، کره شمالی قطعنامه ۱۷۱۸ شورای امنیت سازمان ملل را نقض خواهد کرد.

خانم کلینتون روز جمعه، استفان بوسورث، سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی، را به عنوان نماینده جدید ایالات متحده در امور کره شمالی معرفی کرد.
این قطعنامه پس از آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ در شورای امنیت علیه پیونگ یانگ به تصویب رسید.

خانم کلینتون در این باره گفت: «کره شمالی باید از نقض این قطعنامه و هر اقدام تحریک‌آمیز دیگری که می‌تواند به گفت‌وگوی شش جانبه لطمه بزند، و تنش در منطقه را افزایش دهد، خودداری ورزد.»

هیلاری کلینتون تاکید کرد که پیونگ یانگ باید به تعهد‌هایی که سال گذشته در گفت‌وگوهای شش جانبه داده است، عمل کند، و تاسیسات نظامی اتمی خود را برچیند؛ وی تصریح کرد تا این امر محقق نشود آمریکا برای بهبود رابطه با کره شمالی اقدام نخواهد کرد.

درمذاکرات شش جانبه که سال گذشته به دلیل خروج پیونگ یانگ به بن بست رسید، چین، روسیه، ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده حضور دارند.

خانم کلینتون روز جمعه همچنین، استفان بوسورث، سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی، را به عنوان نماینده جدید ایالات متحده در امور کره شمالی معرفی کرد.
XS
SM
MD
LG