لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

چگونه ايران صدای رسانه‌های خارجی را خفه می‌کند


 پلیس در تهران در حال جمع‌آوری دیش‌ از بام خانه‌ها
پلیس در تهران در حال جمع‌آوری دیش‌ از بام خانه‌ها
شبکه خبری ای بی سی می نويسد که هات برد ۸ بزرگترين و نيرومندترين امواج ماهواره‌ای در اروپاست اما حکومت ايران توانسته است ارسال آن را مختل کند. تحت تاثير اين اقدام برنامه‌های تلويزيون فارسی و بين‌المللی بی بی سی و همينطور تلويزيون صدای آمريکا به کلی قطع شده است.

حکومت ايران برای جلوگيری از رسيدن اخبار انتقادی رسانه‌های خارجی اين کار را می‌کند با وجوديکه سازمان ملل متحد اين اقدام را محکوم کرده، جامعه بين المللی در اين مورد ناتوان است. تحت تاثير ارسال پارازيت از سوی ايران برنامه‌های ديگر رسانه‌های بين المللی نيز دچار اختلال شده است. از جمله آنها تلويزيون عربی دويچه وله سرويس خارجی رسانه دولتی آلمان است.

به گزارش ای بی سی سخنگوی دويچه وله در مصاحبه‌ای با مجله اشپيگل گفت که اين اقدامات حکومت ايران با هدف مشخص مسدود کردن پوشش اخبار و حوادث حساس صورت می‌گيرد. کما اينکه در روزهای سالگرد انقلاب در ماه فوريه امسال ما شاهد تشديد اين اقدامات از سوی دولت ايران بوده‌ايم.

اين محدوديت های تصادفی نيستند

يوتل ست ماهواره فرانسوی مخابره کننده هات برد ۸ معتقد است که قطع و مسدود کردن امواج ماهواره‌ای تصادفی نيست . سخنگوی اين شرکت می‌گويد تازه‌ترين اقدامات برای مختل کردن اين امواج حوالی بيستم مارس صورت گرفته است.

بی بی سی و صدای آمريکا را اين نکته را تاييد می‌کند. ای بی سی می‌افزايد که به نظر می‌رسد قطع امواج ماهواره‌ای نظير هات برد ۸ که در ۳۵ هزار کيلومتری زمين در حال گردش است برای ايران کار ساده‌ای است . کافی است ايران امواجی با فرکانس مشابه با ايستگاه‌های مخابره کننده رسانه‌های خارجی به سمت اين ماهواره ارسال کند.

کارشناسان امور مخابرات می‌گويند که ماهواره قادر به تشخيص اين نکته نيست که کدام يک از امواجی را که دريافت می‌کند بايد تقويت و مخابره کند بنابراين اگر امواجی که ايران به سمت ماهواره يو تل ست می‌فرستد از امواج رسانه‌های خارجی قوی‌تر باشد ماهواره نيز همان را برگزيده و مخابره می‌کند.

به گزارش ای بی سی کارشناسان فنی يو تل ست امواج ارسالی از سوی ايران را رد يابی کرده و روی رادارهای خود می‌بينند، ولی نمی‌توانند در اين مورد کاری انجام دهند؛ يو تل ست اين موضوع را ماه‌ها پيش به آژانس نظارت بر کار رسانه‌ها در فرانسه گزارش کرده است و اين نهاد نيز يک فکس چهار صفحه‌ای برای مقامات ايران فرستاده است. يک نسخه از اين شکايت به اتحاديه بين‌المللی رسانه‌ها که نهادی وابسته به سازمان ملل متحد است ارسال شد.

اتحاديه بين‌المللی رسانه‌ها که مقر آن در ژنو است در گذشته نيز از ارسال عمدی پارازيت از سوی ايران با خبر شده بود که موج آن در ماه‌های تابستان سال ۲۰۰۹ بود. اما اين نهاد تخصصی سازمان ملل متحد در نشست اخير خود با لحنی صريح‌تر برخورد کرد و هفته گذشته در بيانيه‌ای از دولت ايران خواست که «منبع ارسال پارازيت روی امواج يو تل ست را شناسايی کرده و در اسرع وقت آن را قطع کنند.»

در موارد قبلی مقامات ايران همواره از ارسال اين پارازيت‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده و در پاسخ به اتحاديه بين‌المللی رسانه‌ها تضمين داده بودند که اين موضوع را به سرعت بررسی کنند.

به گزارش ای بی سی به احتمال زياد موضوع ارسال پارازيت از سوی ايران در جلسه بعدی اتحاديه بين‌المللی رسانه‌ها مطرح خواهد شد. اما اين نهاد در اين زمينه کار چندانی نمی‌تواند انجام دهد . سخنگوی اين اتحاديه در مصاحبه‌ای با مجله اشپيگل گفت: «در يک چنين مواردی ما راهی نداريم جز اتکا به حسن نيت و همکاری کشورهای عضو اما هيچ تضمينی نيست که ايران در اين مورد همکاری کند.»

با توجه به اينکه اتحاديه اروپا نيز از اختيارات و قدرت سياسی لازم برای قطع برنامه های تلويزيون ايران برخوردار نيست بعيد است راه حل صريحی برای اين مشکل پيدا شود. مسئولان يو تل ست می‌گويند اين مشکلات معمولا زمان می‌برد و آنها نيز شکيبايی لازم برای اين دوره انتظار را دارند.

در همين حال شرکت يو تل ست نحوه پخش برخی از امواج خود را تغيير داده است. شبکه‌هايی که تاکنون تحت تاثير ارسال پارازيت قرار داشته‌اند اکنون برای تمامی منطقه خليج فارس مخابره می‌شوند اما به شکلی که تحت تاثير پارازيت‌های ايران قرار نگيرند.

در پايان اين گزارش ای بی سی می نويسد تمام کانال‌های شبکه هات برد ۸ تحت تاثير پارازيت های ايران قرار نگرفته است. به عنوان مثال پرس تی وی که شبکه برون مرزی تلويزيون جمهوری اسلامی است روی امواج هات برد ۸ پخش می‌شود ولی تاکنون به خاطر پارازيت يا دليل ديگری پخش برنامه های آن دچار اختلال نشده است.
XS
SM
MD
LG