لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

آمریکا تصمیم ایران به ممنوعیت ورود دو بازرس آژانس را «نگران‌کننده» خواند


پی. جی. کرولی،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
پی. جی. کرولی،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
وزارت امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه در واکنش به تصمیم جمهوری اسلامی مبنی بر ممنوعیت ورود دو بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خاک ایران این اقدام را «نگران‌کننده» و در راستای «رسم دیرینه تهران در ارعاب بازرسان [آژانس]» توصیف کرد.

در همین حال ساعاتی پس از آن که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد از این پس به دو بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه ورود به خاک خود را نخواهد داد، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل با رد اتهامات تهران اظهار داشت که به این دو بازرس اطمینان کامل دارد.

پی. جی. کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این باره گفت: «این اقدام از سوی ایران نگران‌کننده است، اقدامی که نشانه و در راستای رسم دیرینه تهران در ارعاب بازرسان است.»

به گفته آقای کرولی، حرکت جمهوری اسلامی به سوی کاهش همکاری با‌ آژانس انرژی اتمی تنها «نگرانی جهان از برنامه هسته‌ای [ایران] را عمیق‌تر خواهد کرد».

روز دوشنبه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت تهران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که از ورود دو بازرس آژانس «به دلیل ارائه غلط و غیرحقیقی و همچنین برملا کردن پیش از موعد اطلاعات رسمی» به خاک ایران خودداری خواهد کرد.

علی اکبر صالحی گفت: «اگر بازرسی خلاف واقع گزارشی بدهد که این اتفاق در همین آخرین جلسه شورای حکام در وین اتفاق افتاد؛ آن جا ما به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در خصوص گزارش دو تن از بازرسان‌شان که درست نبود، اعتراض كردیم. گزارش کاملاً غیرواقعی بود. طبق توافق‌نامه پادمانی خواستیم که دیگر این دو بازرس به ایران نیایند. دو بازرس دیگر معرفی کنند و ما این کار را کردیم.»

ایران این دو بازرس را متهم کرده است که گزارش‌ آنها درباره مفقود شدن چند قطعه از تجهیزات هسته‌ای گزارشی نادرست و خلاف واقع بوده است.

در واکنش به این اقدام ایران، گرگ وب، سخنگوی آژانس، با بیان این که گزارش ماه گذشته «کاملا دقیق» بوده تصریح کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار حرفه‌ای و بی‌طرفانه این دو بازرس اعتماد کامل دارد.»

تهران در حالی اعلام کرده است که این دو بازرس آژانس حق ورود به خاکش را ندارند که تنها دو هفته از تصویب دور چهارم تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای‌ جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد.

این تحریم‌ها با تحریم‌های یک‌جانبه استرالیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده همراه شده است.

ایران پیش از تصویب دور چهارم تحریم‌ها ابراز امیدواری کرده بود که با وجود توافق تهران برای مبادله سوخت، اعضای دائم شورای امنیت در مورد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران به توافق نظر نرسند که این امر به واقعیت نپیوست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه مه خود اعلام کرد بخشی از تجهیزات اتمی از آزمایشگاهی در تهران که به تحقیق درباره تولید فلز اورانیوم اختصاص دارد ناپدید شده است

ایران این گزارش بازرسان آژانس را رد کرده و آن را نادرست توصیف کرده است.

پیش از این علی‌اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، در این باره گفته بود: «ما اسناد، تصاویر و هر چیزی را ارائه دادیم که نشان می‌دهد این گزارش اشتباه است.»
XS
SM
MD
LG