لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

«احتمال تاخیر در تحویل اس- ۳۰۰ به ایران»


موشک های پدافندی اس-۳۰۰
موشک های پدافندی اس-۳۰۰
خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش می‌دهد که ممکن است مسکو تحویل موشک‌های پدافندی اس - ۳۰۰ به ایران را به تاخیر بیندازد.

این خبرگزاری به نقل از «یک منبع آگاه» آورده است: «چنین امکانی می تواند وجود داشته باشد. چنین تصمیمی باید در سطح سیاسی گرفته شود، چراکه این قرارداد از چهارچوب تجاری خارج شده است.»

خبرگزاری اینترفکس به نقل از این منبع آگاه می‌افزاید: «قرارداد مربوطه، که در سال ۲۰۰۵ با ایران به امضا رسیده است، با این حال باید به اجرا درآید.»

اینترفکس می‌نویسد، برپایه‌ گزارش‌های پیشین به موجب قراردادی که با تهران به امضا رسیده است وزارت دفاع روسیه باید به ایران سامانه‌های «اس- ۳۰۰پی ام یو ۱» دهد.

سامانه پدافندی «اس- ۳۰۰پی ام یو ۱» می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد را ردگیری کرده و هدف قرار دهد.

روسیه همواره تاکید کرده است که سامانه اس- ۳۰۰ تنها جنبه پدافندی دارد و در زمره سلاح‌های متعارف به شمار می‌رود.

روسیه پیش از این سامانه پدافندی تور ام - ۱ را به ایران تحویل داده است. این سامانه نسبت به سامانه اس – ۳۰۰ از توانایی کمتری برخوردار است.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هفته گذشته پس از دیدار با همتای آمریکایی خود هیلاری کلینتون در یک کنفرانس خبری در ژنو تاکید کرد که «در همکاری نظامی –تکنولوژیک با یاران روسیه هیچ چیزی را نقض نمی‌کند و در عین حال همه نگرانی‌های دیگر شرکای خود از آمریکا تا اسرائیل را کاملا مد نظر دارد.»


ایالات متحده و اسرائیل با فروش این نوع تسلیحات به ایران کاملا مخالفند و می‌گویند گذاشتن این سیستم ضدهوایی پیشرفته در اختیار ایران توازن قدرت در خاورمیانه را بر هم می‌زند.

اینترفکس در ادامه می‌نویسد در دیدار ماه گذشته مصطفی محمد نجار وزیر دفاع ایران از روسیه احتمالا موضوع سامانه پدافندی اس – ۳۰۰ یکی از محورهای مذاکرات بوده است.

با این حال به نوشته این خبرگزاری بهبود احتمالی مناسبات مسکو- واشینگتن مهمترین مانع اجرای این قرارداد خواهد بود.

دیمیتری مدودیف، رئیس‌جمهوری روسیه، این هفته ضمن تایید برنامه ملاقتش با همتای آمریکایی خود در اول ماه آوریل در لندن گفت که «علائمی که از رئیس‌جمهوری ایالات متحده می بینیم کاملا مثبت است.»
XS
SM
MD
LG