لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

بانک مرکزی ایران برای شعارنویسی سبزها اطلاعیه داد


نمونه‌ای از اسکناس‌ شعارنویسی‌شده سبزها
نمونه‌ای از اسکناس‌ شعارنویسی‌شده سبزها
در واکنش به شعارنویسی هواداران جنبش سبز بر روی اسکناس‌ها در ایران، بانک مرکزی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مردم تا ۱۷ دی‌ماه سال جاری فرصت دارند تا اسکناس‌های شعارنویسی شده خود را تعویض کنند.

پس از انتخابات جنجالی ۲۲ خردادماه، معترضان به نتایج انتخابات که از برپایی تجمع و داشتن رسانه محروم شده بودند شعارنویسی و چاپ تصاویر رهبران یا جان‌باختگان جنبش سبز را به عنوان راهی برای نشان دادن اعتراض خود برگزیدند، ترفندی که پیش از این نیز با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شده است.

این بار بانک مرکزی جمهوری اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواسته است که اسکناس‌هایی را که بر روی آنها نوشته یا تصویر مربوط به جنبش سبز دارد با اسکناس‌های نو تعویض کنند.

در اطلاعیه بانک مرکزی ایران آمده است: «از آنجا‌ که اسکناس‌های منتشره جزء سرمايه‌های ملی است، لذا لازم است کليه افراد جامعه در حفظ و نگهداری آن دقت کافی مبذول کنند. شايان ذکر است بانک مرکزی سالانه به طور متوسط ۶۰۰ الی ۷۰۰ ميليون برگ اسکناس‌ فرسوده را امحا و به جای آن اسکناس‌های نو چاپ و جايگزين می‌کند.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «متاسفانه بعضا مشاهده می‌شود که برخی افراد اقدام به نگارش کلمات، عبارات و جملاتی بر روی اسکناس‌های رايج کرده يا آنها را ممهور به مهرهای گوناگون می‌کنند. نظر به اين که اين گونه اقدامات موجب مخدوش، فرسوده و از رده خارج شدن اسکناس می‌شود، از اين رو به عموم مردم توصيه می‌شود که از نوشتن يا مهر زدن بر روی اسکناس‌ها جدا خودداری کرده و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.»

بانک مرکزی تصریح کرده است که «دارنده اين گونه اسکناس‌ها در سراسر کشور تا روز ۱۷دی فرصت دارند به شعب بانک‌های ملی مراجعه و نسبت به تعويض اين گونه اسکناس‌ها اقدام کنند».

پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، شعارنویسی بر روی دیوارها، اسکناس‌ها و سر دادن الله اکبر شبانه بر روی بام‌ خانه‌ها از جمله شیوه‌های اعتراضی هواداران جنبش سبز بوده است؛ جنبش سبز همچنین مناسبت‌های گوناگون از جمله ۱۳ آبان، ۱۶ آذر و روزهای محرم را به فرصتی برای نشان دادن اعتراض علنی خود بدل کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG