لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

آمریکا: مردم ایران از حکومت خود پرسش‌های جدی دارند


فیلیپ جی کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
فیلیپ جی کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات ایران، اظهار داشت در حالی که مردم ایران پرسش‌های بسیار جدی درباره حکومت خود دارند، حکومت تلاش می‌کند با استفاده از ابرازهای مختلف مانع تجمع آنها و شنیده شدن صدای آنها شود.

فیلیپ جی کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز جمعه خود در پاسخ به خبرنگاری که با اشاره به روز ۲۲ بهمن، پرسیده بود که آیا اعتراض‌های مخالفان از تب و تب افتاده است، گفت: «من مطئمن نیستم که از تب و تاب افتاده باشد. به نظر من آنچه که شما در روز پنجشنبه دیدید، تدابیر شدید حکومت ایران برای سرکوب مردم ایران و منکوب کردن توانایی این مردم برای تجمع آزاد و ابراز دغدغه‌هایشان درباره حکومت خود و اعمالش است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «به گمان ما اینها حقوق جهان‌شمول هستند و ما معتقدیم برای مردم ایران اهمیت دارد که همچنان از قابلیت داشتن ارتباطات، شبکه و بهره‌گیری از فناوری برای پاسخگو کردن حکومتشان برخودار باشند؛ و در نهایت این حکومت یا هر حکومتی باید در خدمت مردم و منافع مردمش باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «به گمان ما راهپیمایی‌های اخیر نشان‌می‌دهد که مردم ایران پرسش‌های جدی از حکومتشان دارند و اینکه آیا حکومتشان در راستای منافع آنها عمل می‌کند یا در راستای منافع عده‌ای قلیل.»

فیلیپ جی کرولی در پاسخ به خبرنگاری که درباره ارزیابی‌اش از برنامه‌ هسته‌ای ایران پرسید گفت: «در ارزیابی رسمی، ما به (نظر) آژانس بین‌المللی تمکین می‌کنیم. ایران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تماس بوده و تلاش کرده آنها را در جریان کارهای خود قرار دهد. ما براین باوریم هر گامی برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی نقض قیود مندرج در چند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.»

سخنگوی وزرات خارجه آمریکا در ادامه تهران را دعوت به تعامل سازنده کرد و گفت: «ما بر این باوریم که ایرانی‌ها باید برگردند و طی فرآیندی وارد تعامل سازنده شوند، تا در آن صورت ما کمک کنیم هر نیازی که در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای دارند، فراهم شود و همزمان جامعه جهانی را... درباره همه اهداف اتمی خود خاطر جمع سازند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که هیلاری کلینتون وزیر خارجه، روز شنبه به خلیج فارس رهسپار می‌شود تا در «گردهمایی آمریکا و جهان اسلام» در قطر شرکت کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ایران و روند صلح خاورمیانه از جمله مسائلی خواهد بود که هیلاری کلینتون با رهبران منطقه درباره آن رایزنی خواهد کرد.

هیلاری کلینتون قرار است از عربستان سعودی نیز دیدار کند.
XS
SM
MD
LG