لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

نگرانی نامزدها و تأکید وزارت کشور بر بی‌طرفی در انتخابات


کامران دانشجو؛ رئیس ستاد انتخابات کشور
کامران دانشجو؛ رئیس ستاد انتخابات کشور
کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات کشور، روز پنجشنبه پس از ابراز نگرانی میرحسین موسوی و مهدی کروبی نسبت به سلامت انتخابات ضمن تأکید بر بی‌طرفی وزارت کشور اعلام کرد که نمایندگان نامزدها می‌توانند در مرحله «تجمیع» و شمارش نهایی آرا در وزارت کشور حضور یابند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ضمن انتقاد از جناحی خواندن وزارت کشور از سوی برخی جناح‌ها و نامزدهای انتخاباتی گفت: «برای اولین‌بار از نماینده ستادها برای حضور در محل تجمیع آرا دعوت شده است.»

پیش از کنفرانس خبری کامران دانشجو، مهدی کروبی و میرحسین موسوی دونامزد اصلاح‌طلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با انتشار دو نامه که خطاب آن به مقام‌های جمهوری اسلامی بودند، بار دیگر نسبت به سلامت انتخابات ابراز نگرانی کرده بودند.

کامران دانشجو همچنین گفت که تاکنون برای «۱۱۰ هزار نفر» از نمایندگان نامزدهای انتخباتی که «مدارک آنها کامل شده بود» کارت شناسایی صادر و تحویل روسای ستادهای انتخاباتی شده است. به گفته وی اگر صدور کارت رای نمایندگان کاندیداها در روز پنجشنبه نیز ادامه داشته است.

کامران دانشجو در ادامه کنفرانس خبری خود همچنین تأکید کرد که «تمامی عوامل اجرایی و نظارتی و نمایندگان کاندیداها که پای صندوق‌ها حاضر هستند باید کارت شناسایی همراه داشته باشند و از هرگونه اقدام غیرقانونی بپرهیزند.»

شمار قطعی صندوق‌های رأی به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور ۴۵ هزار و ۷۱۳ عدد است که از این تعداد ۳۱ هزار و ۴۵۵ عدد صندوق ثابت و ۱۴ هزار و ۲۵۸ عدد صندوق سیار است.

کامران دانشجو همچنین شمار برگه‌های آماده شده برای انتخابات را ۵۶ میلیون و ۷۵۷ هزار برگه اعلام کرد.

نگرانی میرحسین موسوی و مهدی کروبی از سلامت انتخابات

تأکید وزارت کشور بر بی‌طرفی و سلامت انتخابات در حالی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری دهم، با انتشار نامه‌های جداگانه، نسبت به شرایط برگزاری این انتخابات همچنان ابراز نگرانی می‌کنند.

میرحسین موسوی، در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به «جانبداری» برخی از «اعضای شورای نگهبان در مركز و تعدادی از ناظرين در استان‌ها» اعتراض کرده است.

در بخشی از این نامه در انتقاد از وزارت کشور آمده است: «وزارت محترم كشور و فرمانداران در پذيرش فهرست نمايندگان اينجانب در هيئت‌های اجرايی، محل استقرار دستگاه‌هاي شمارشگر و شعب اخذ رأی تعلل می‌نمايند و قانون مصوب ۳۰ مرداد ۱۳۷۹ به صورت آشكار نقض می‌شود. آخرين اقدام غيرقانونی آنان جابه‌جايی نمايندگان معرفی‌شده از طرف ستاد اينجانب در شعب است كه به هم ريختگی عجيبی ايجاد خواهد نمود.»

میرحسین موسوی همچنین می‌نویسد: «شواهدی از مداخله تعدادی از فرماندهان و مسئولان سپاه و بسيج در انتخابات واصل گرديده است.»

میرحسین موسوی در این نامه دولت کنونی را به بهره‌گیری «از امكانات دولتی در تبليغات و مسافرت‌های تبليغاتی» متهم کرده است که به نوشته وی «نقض ماده ۶۸ قانون» انتخابات است.

از سوی دیگر مهدی کروبی، دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری روز چهارشنبه در نامه‌ای سرگشاده به غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات، حسین تائب فرمانده نیروی مقاومت بسیج، اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی از آنها خواسته است که در روز انتخابات «بی‌طرفی کامل» را رعایت کنند.

مهدی کروبی با بیان اینکه «در نوع نظارت بر صندوق‌ها و صيانت از آرا هم نگرانی عميقی وجود دارد» می‌افزاید: «متاسفانه برخی نامزدها هم با مباح اعلام كردن ورود بخش‌هايی از بسيج در انتخابات پس از اجتهاد فرمانده محترم سپاه پاسداران عملا بر اين بدعت مهر تاييد گذاشته‌اند.»

این نامزد دهمین ریاست‌جمهوری که چهار سال پیش نیز با نوشتن نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی فرزند وی را به دخالت در انتخابات متهم کرده بود در این نامه تصریح می‌کند: «نتيجه انتخابات آزاد و سالم و به دور از شايعه و دروغ و دخالت را صريح و روشن خواهم پذيرفت و در غير اين صورت هم صادقانه با نظام و مردم سخن خواهم گفت و ذره‌اي پرده‌پوشی نخواهم كرد.»

بیانیه وزارت کشور در پاسخ به ستادهای موسوی و کروبی

در همین حال ستاد انتخابات کشور روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای رسمی و در پاسخ به نامه‌های ستادهای میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعلام کرده است: «ستاد انتخابات کشور آمادگی دارد که در صورت اعلام تمایل کتبی…، نماینده‌ای که معرفی خواهید نمود را در زمان تجمیع فرم‌های ۲۸ ارسالی از شهرستان‌ها به ستاد انتخابات کشور دعوت نماید تا در تجمیع آراء هر یک از نامزدها نیز حاضر و ناظر باشد.»

پیشتر علی اکبر محتشمی‌پور و مرتضی الویری، روسای کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نامه‌ای به صادق محصولی نگرانی‌های خود را در مورد نحوه برگزاری و شمارش آرا به اطلاع وزیر کشور رسانده بودند.

در نامه‌ای که روسای کمیته صیانت آرای ستادهای میرحسین موسوی و مهدی کروبی به وزیر کشور نوشته بود آقایان محتشمی‌پور و الویری از وزرات کشور خواسته بودند برای جلوگیری از «دخالت افراد غیر مسئول» قبل از آغاز رای گیری تعداد اعضای هر شعبه اخذ رای، اعم از عوامل اجرایی‌، ناظرین و بازرسان شورای نگهبان، بازرسان وزارت کشور، نمایندگان نامزدها و مامورین حفاظت دقیقا و به تفکیک هر شعبه تعیین و کارت شناسایی نامبردگان بر روی سینه آنها نصب شود.

دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران از ۸ صبح جمعه ۲۲ خرداد آغاز شده و به مدت ۱۰ ساعت ادامه خواهد داشت.

برپایه قانون انتخابات در صورتی که از سوی فرمانداری‌ها درخواست تمدید زمان رای‌گیری وجود داشته باشد براساس صلاحدید وزارت کشور و حداکثر تا ساعت ۲۴، زمان رای‌گیری قابل تمدید است.
XS
SM
MD
LG