لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

شماری از نمایندگان مجلس کویت خواستار اخراج سفیر ایران شدند


محمد هایف، نماینده پارلمان کویت
محمد هایف، نماینده پارلمان کویت
در پی انتشار گزارش‌هایی در مطبوعات کویتی، درباره کشف یک شبکه جاسوسی وابسته به ایران در این کشور، روز یکشنبه شماری از نمایندگان مجلس کویت خواستار اخراج سفیر ایران و توضیح مقام‌های کویتی در این باره شدند.

در واکنش به این تقاضای نمایندگان دولت کویت بیانیه‌ای منتشر کرد اما با این حال در این بیانیه‌ نامی از ایران برده نشده است.

در این بیانیه تایید شده است که «سازمان‌های امنیتی» این کشور درپیوند با گزارش‌های منتشر شده درباره کشف یک شبکه جاسوسی، در حال «تحقیق» هستند.

در این بیانیه آمده است: «سازمان‌های امنیتی، درباره هرگونه اطلاعاتی که به دست می‌آورند، و از جمله آنچه که به تازگی منتشر شده، تحقیق می‌کنند.»

دولت کویت در عین حال مطبوعات این کشور را به پرداختن نامناسب با این موضوع متهم کرده وگزارش‌های منتشر شده را «غیردقیق» خوانده است.

روز یکشنبه محمد هایف، نماینده اسلامگرای پارلمان کویت، از دولت خواست که همه توافق‌ها با ایران را به حال تعلیق درآورد و خواستار فراخوان سفیر این کشور از تهران و اخراج سفیر ایران شد.

محمد هایف که پیش از صدور بیانیه دولت کویت سخن می‌گفت، تهدید کرد اگر دولت این کشور در این باره سکوت اختیار کند، بحث و گفت‌وگوی ویژه‌ای در این باره ترتیب خواهد داد.

این نماینده پارلمان گفت: «ما از سکوت دولت کویت شوکه شده‌ایم چراکه این برای نخستین بار نیست که شبکه‌های جاسوسی ایران متلاشی شده‌اند.»

با این حال پس از اینکه بیانیه دولت در این باره منتشر شد محمد هایف همچنان دولت را به باد انتقاد گرفته و گفت «به نظر می‌رسد دولت پس از انتشار گزارش‌ها در مطبوعات داخلی درباره این شبکه ایران، از این موضوع اطلاع پیدا کرده است.»

شعیب المویزری، نماینده دیگر پارلمان کویت نیز اظهار داشت اگر گزارش‌های منتشر شده درست باشد «دولت باید قاطعانه اقدام کند و از سفیر ایران بخواهد کویت را ترک کند.»

با این حال جاسم الخرافی، رئیس پارلمان کویت، ضمن تجلیل از مناسبات ایران و کویت ابراز امیدواری کرد که گزارش‌های منتشر شده صحت نداشته باشد.

رئیس مجلس کویت همچنین از دولت این کشور خواست بیانیه‌ای با ذکر جزئیات منتشر کند.

از سوی دیگر فراکسیون «اصلاح و توسعه» مجلس کویت ضمن ستایش از اقدام دستگاه‌های امنیتی، از دولت کویت خواست است که بر سر امور امنیتی این کشور مصالحه نکند.

فیصل المسلم، سخنگوی فراکسیون «اصلاح و توسعه» درباره گزارش‌های منتشر شده درباره شبکه جاسوسی منتسب به ایران گفت که این گزارش‌ها «تنها موید هشدارهای پیشین ماست که در این وضع پر التهاب منطقه و تهدید‌های مدام ایران علیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، کویت همچنان یک هدف است.»

روزنامه کویتی القبس روز شنبه، طی مطلبی نوشت دست کم هفت نفر از اعضای یک شبکه جاسوسی وابسته به ایران که در پلیس و ارتش کویت فعالیت می‌کردند، بازداشت شده‌اند. دراین گزارش آمده است که این افراد، از پایگاه‌های کویتی و آمریکایی اطلاعات جمع‌آوری کرده و آنها را در اختیار سپاه پاسداران قرار می‌داده‌اند.

با این حال سفارت ایران در کویت به شدت این گزارش را تکذیب کرده و آن را جعلیاتی برای خدشه وارد کردن به روابط دو کشور خوانده است.

در بیانیه سفارت ایران آمده است: «اتهامات بی‌اساس كه در مطبوعات و برخی رسانه‌های عربی دیده می‌شود، در چارچوب جنگ تبلیغاتی و روانی عیله جمهوری اسلامی ایران و به منظور انحراف افكار عمومی از خطر واقعی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد و سفارت جمهوری اسلامی ایران در كویت هر گونه ارتباط با شبكه مزبور را قاطعانه تكذیب می‌كند.»
XS
SM
MD
LG