لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

ایران: اوپک به سوی کاهش تولید نمی‌رود


غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران
غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران
وزیر نفت ایران روز یکشنبه گفت که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در نشست آینده خود در وین به دنبال کاهش تولید نخواهند رفت.

غلامحسین نوذری در این باره گفت: «پیش‌بینی ما این است که در اجلاس آتی اوپک، اعضاء به سمت کاهش مجدد تولید نخواهند رفت.»

در حالی که وزیر نفت ایران پیش‌بینی کرده است که کشورهای اوپک به سمت کاهش تولید نمی‌روند، ونزوئلا به تازگی اعلام کرده است که در نشست آینده اوپک خواستار کاهش مجدد سهمیه‌ها خواهد شد.
درنشست ماه دسامبر اوپک که در الجزایر برگزار شد، این سازمان برای ثبات بهای نفت تصمیم گرفت که از نخستین روز سال ۲۰۰۹ به میزان دو میلیون و دویست هزار بشکه از تولید خود بکاهد. اوپک از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۸ در مجموع روزانه چهار میلیون و دویست هزار بشکه از تولید خود کاسته است.

به گفته وزیر نفت ایران، بررسی‌های دبیرخانه اوپک حکایت از آن دارد که «هشتاد درصد» از اعضای اوپک نسبت به کاهش سقف تولید پایبند بوده‌اند.


بهای نفت که در ماه ژوییه سال ۲۰۰۸ به بشکه‌ای ۱۵۰ دلار نزدیک شده بود، هم‌اکنون در حدود ۴۰ دلار است که به کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا که اقتصادشان وابسته به نفت است، ضربه سنگینی وارد کرده است. ایران نزدیک به هشتاد درصد و ونزوئلا نزدیک به نیمی از درآمدش از راه فروش نفت تامین می‌شود.


در حالی که وزیر نفت ایران پیش‌بینی کرده است که کشورهای اوپک به سمت کاهش تولید نمی‌روند، ونزوئلا به تازگی اعلام کرده است که در نشست آینده اوپک که در ۱۵ ماه مارس در وین برگزار می‌شود، خواستار کاهش مجدد سهمیه‌ها خواهد شد.

علی رودریگوئز، روز چهارشنبه هفته گذشته، به تلویزیون ونزوئلا گفت: «در نشست بعدی ماه مارس، ونزوئلا به همراه دیگر کشورها... بر طبق نیاز، کاهش تولید تازه‌ای را پیشنهاد خواهد کرد.»

ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا در سپتامبر ۱۹۶۰ در «کنفرانس بغداد» موجودیت سازمان کشورهای صادرکننده نفت را اعلام کردند.

قطر(۱۹۶۱)، اندونزی(۱۹۶۲)، لیبی(۱۹۶۲)، امارات متحده عربی(۱۹۶۷)، الجزایر(۱۹۶۹)، نیجریه(۱۹۷۱)، اکوادور(۱۹۷۳)، آنگولا (۲۰۰۷) و گابن(۱۹۷۵) ۹ کشور دیگری بودند که به پنج عضو بنیانگذار اوپک پیوستند.

گابن سال ۱۹۹۴ از اوپک خارج شد و عضویت اکوادور از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۷ به حال تعلیق بود.

کشورهای عضو اوپک نزدیک به ۶۰ درصد نفت جهان را تامین می‌کنند.
XS
SM
MD
LG