لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

امیدواری وزیر دفاع ایران برای خریدهای نظامی از روسیه


مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع ایران در کنار همتای روسی خود آناتولی سردوکوف
مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع ایران در کنار همتای روسی خود آناتولی سردوکوف
مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع ایران، که برای دیدار با مقام‌های روسیه به این کشور سفر کرده بود روز جمعه در مسکو ابراز امیدواری کرد که تهران بتواند خریدهای تازه نظامی از مسکو داشته باشد.

وزیر دفاع ایران در یک کنفرانس خبری گفت: « روسیه دارای فناوری‌های پیشرفته نظامی است که ما از آنها پیش از این استفاده کرده‌ایم و قصد داریم همچنان از آنها استفاده کنیم.»

وزیر دفاع ایران در سفر پنج روزه خود از روسیه با همتای روسی خود، آناتولی سردوکوف، دیدار و گفت‌وگو داشت و از شماری از تاسیسات نظامی این کشور نیز بازدید کرد.

محمد مصطفی نجار همچنین در مصاحبه با یک شبکه روسی «بررسی را‌ه‌های ارتقا سطح روابط بین دو کشور، تعریف چشم‌انداز و فعالیت‌های جدید» دو کشور و رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را از محورهای گفت‌و‌گوهای خود با طرف روسی عنوان کرد و اظهار داشت در مجموع همه اهداف و برنامه‌های این سفر محقق شده است. وی در این مصاحبه توضیح بیشتری درباره جزییات گفت‌وگوهای نظامی با مقام‌های روسی ارائه نداد.


ایران تا کنون مناسبات بسیار گسترده نظامی با روسیه داشته است: جنگنده‌های سوخو ۲۴ و سوخو ۲۵، میگ ۲۹، تانک‌های تی-۶۲، تی۵۴، تی- ۷۲، انواع موشک‌های زمین به زمین اسکاد، انواع جنگ‌افزارهای پدافندی و از جمله سامانه تور ام یک، زیردریایی‌های طارق و هواپیما‌های ترابری توپولوف از عمده اقلامی هستند که ایران پس از انقلاب از روسیه خریداری کرده است.

مقام‌های روسیه با این حال تاکنون فروش سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ با ایران را تکذیب کرده‌اند. نوع پیشرفته این سامانه پدافندی که «اس- ۳۰۰پی ام یو ۱» نام دارد می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد را ردگیری کرده و هدف قرار دهد.

ایران در ماه‌های اخیر طی یک قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری که در سال ۲۰۰۵ یا روسیه امضا کرد موشک‌های تور-ام یک را تحویل گرفت. این نوع سامانه پدافندی نسبت به اس- ۳۰۰ از توانایی کمتری برخوردار است.

ایران به دلیل برنامه هسته‌ای خود نگران حمله غافلگیرانه ایالات متحده یا اسرائیل به خاک خود است. اسراییل و ایالات متحده نسبت به فروش احتمالی سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ به ایران به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین حال آنتونی ایساکین، رییس شرکت روزوبورون‌اکسپرت روسیه که یک شرکت دولتی صادرات جنگ‌افزار روسی است، در مصاحبه‌ای که ماه جاری میلادی از وی منتشر شد، اعلام کرد که تاکنون به ایران سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ تحویل داده نشده است. در این مصاحبه از وی نقل شده است که این شرکت به هرحال در صورت دستور دولتی آماده تحویل این سامانه به ایران است.
XS
SM
MD
LG