لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

«امضای قرارداد ۵ میلیارد دلاری ایران با توتال در آینده نزدیک»


میدان گازی پارس جنوبی
میدان گازی پارس جنوبی
سیف الله جشن‌ساز،‌ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران،‌ اعلام کرد این شرکت تا پایان سال خورشیدی با شرکت نفتی توتال فرانسه قراردادی به ارزش حدود ۵ میلیارد دلار به امضا خواهد رساند.

توتال پيشتر با شرکت ملی نفت ايران برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تفاهم نامه‌ای امضا کرده بود که به گفته سیف الله جشن‌ساز، بیشتر مذاکرات درباره نهایی کردن این قرارداد مربوط به همین فاز بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: «بر اساس این قرارداد شرکت توتال فرانسه در بخش بالادستی توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، و در بخش پایین دستی ساخت کارخانه ال ان جی (گاز طبیعی مایع شده) را به عهده خواهد گرفت.»

دوازدهم ماه فوریه سال جاری میلادی، ایو لویی داریکارر، رییس بخش اکتشاف و تولید شرکت فرانسوی توتال، نیز اعلام کرده بود که این شرکت با ایران بر سر یک قرارداد عمده گازی گفت‌وگو داشته است. این مقام شرکت توتال با این حال روند گفت‌وگوها را بسیار کند توصیف کرده و انعقاد قرار داد در آینده نزدیک را بعید دانسته بود.

در سال گذشته میلادی و در بحبوبه مناقشه هسته‌ای ایران، کریستف دو مارژی، رییس کمپانی فرانسوی توتال گفته بود که این شرکت به دلیل «ریسک بالای سیاسی» از سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران خودداری می‌کند. با این حال رییس توتال پس از این اظهارات در مصاحبه‌ای با نشریه اکسپرس اظهار داشت که ایران برای این شرکت همچنان دارای اولویت است.

سیف الله جشن‌ساز که معاونت وزارت نفت را نیز بر عهده دارد همچنین اعلام کرد که شرکت‌های «شل»، «رپسول» اسپانیا و «انی» ایتالیا نیز برای مذاکره با ایران اقدام کرده‌اند.

به گفته معاون وزارت نفت ایران مذاکره با شرکت «انی» ایتالیا بر سر فاز ۳ میدان نفتی دارخوین حداکثر تا اوایل سال آینده خورشیدی به قرارداد نهایی منجر خواهد شد.

سیف الله جشن‌ساز همچنین اعلام کرد شرکت «ای او ان» آلمان نیز مذاکرات خود را برای سرمایه‌گذاری در طرح «ال ان جی» (گاز مایع طبیعی) و میدان‌های گازی آغاز کرده است.

در سال ۲۰۰۸ میلادی و با تصویب سومین قطعنامه تحریمی علیه برنامه هسته‌ای ایران، چندین شرکت نفتی از جمله شرکت بریتانیایی-هلندی رویال داچ شل، اینپکس ژاپن، استات اویل نروژ و توتال فرانسه از ایران رفته یا افزایش سرمایه‌گذاری خود را متوقف کردند.
XS
SM
MD
LG