لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

نتانیاهو: نفت ایران را تحریم کنید


 بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، می‌گويد که بدون تحريم نفت صادراتی ايران و منع فروش بنزين به اين کشور، تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران کارساز نخواهد بود.

بنیامین نتانياهو عصر چهارشنبه در نشست کابينه سياسی- امنيتی خود، پس از بازگشت از سفر رسمی سه روزه به روسيه، گفت: «جامعه بين‌المللی بايد مانع از صدور نفت خام ايران شود و از فروش بنزين و ساير مشتقات نفتی به ايران خودداری کند.»

به گزارش رسانه‌های اسرائيل، بنیامین نتانياهو شامگاه چهارشنبه نيز در در همايش روسای جوامع يهودی آمريکای شمالی در بیت المقدس گفت:«تنها با فلج شدن اقتصاد ايران، که وابستگی شديدی به صادرات نفت و واردات بنزين دارد، سران تهران برنامه‌های هسته‌ای خود را کنار می‌گذارند.»

نخست وزير اسرائيل گفت که در این باره نظر خود را با رئيس جمهوری و نخست وزير روسيه، و نيز با رئيس جمهوری فرانسه، صدراعظم آلمان، و وزيرخارجه آمريکا در ميان گذاشته است.

بنیامین نتانياهو در ديدارها و مصاحبه‌های اين هفته خود در مسکو نيز گفته بود: «تحريم انرژی ايران، کمترين بسته تحريمی است که می‌توان انتظار آن را داشت.»

بنیامین نتانياهو چهارشنبه در آخرين ساعت‌های اقامت خود در مسکو نيز گفته بود: «تحريم‌هایی که بزودی در شورای امنيت مطرح می‌شود، نشان خواهد داد که آيا تفاهم جامعه جهانی (عليه جمهوری اسلامی) جدی بوده يا ظاهری.»

درخواست نخست وزير اسرائيل برای تحريم داد و ستد نفت و بنزين با ايران درحالی است که در بیشتر گزارش‌ها آمده است که دور جديد تحريم ها، بيشتر سپاه پاسداران را هدف خواهد گرفت.

سنای آمريکا ماه گذشته طرح تحريم شرکت های تامين کننده بنزين به ايران را که ماه دسامبر نيز در مجلس نمايندگان اين کشور به تصويب رسيده بود، تاييد کرد.

داده‌های رسمی جمهوری اسلامی می گويد که روزانه حدود ۶۵ ميليون ليتر بنزين در ايران مصرف می‌شود، که چهل درصد آن، وارداتی است.

وزيرنفت ايران تابستان گذشته گفته بود «تدابير لازم برای مقابله با تحريم بنزين درنظرگرفته شده است.»

در همین حال گابريئلا شالو، سفيراسرائيل در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت تحريم‌ها عليه ايران تا دو هفته ديگر در دستور کار شورای امنيت خواهد بود، و «شواهد نشان می‌دهد که روسيه از آن حمايت خواهد کرد اما موضع چين روشن نيست.»

بهای بنزين همواره ارتباط مستقيمی برافزايش تورم در ايران داشته، و کاهش فروش آن به ايران يا تحريم کامل آن، می‌تواند اثرات مخربی بر اقتصاد ايران بگذارد.

کارشناسان اقتصادی درايران گفته‌اند که استفاده از درآمد های ارزی صادرات نفت ايران، در کنار برداشت های مکرر از حساب ذخيره ارزی دولت، عملا وابستگی بودجه دولت ايران به نفت را در سال‌های رياست جمهوری محمود احمدی نژاد افزايش داده است.
XS
SM
MD
LG