لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

تیم فوتسال ايران برای دهمین بار در آسیا قهرمان شد


تيم ملی فوتسال ايران با پيروزی قاطع هشت بر سه بر تيم ملی فوتسال ازبکستان در تاشکند، برای دهمين بار قهرمان آسيا شد.

به گزارش سايت «گل زدزد»، اين مسابقه در حضور ۳۵۰۰ تماشاگر ازبک انجام گرفت. تا پيش از اين مسابقه بيشترين تماشاگر با حضور ۲۵۰۰ نفر به بازی ازبکستان و استراليا تعلق داشت.

مسئولان تيم ملی فوتسال ايران از بی توجهی و بی‌تفاوتی فدراسيون فوتبال ايران و عدم پخش تلويزيونی اين مسابقه‌ها از سوی سيما، در رسانه‌های داخلی سخت انتقاد کردند.

برتری ميلیمتری در نيمه اول

نيمه نخست در حالی سه بر دو به سود تيم ملی فوتسال ايران به پايان رسيد که ميزبان ابتدا با گل‌های ايرساليا و آلوايف دو بر صفر پيش افتاد، اما با گلهای جواد اصغری مقدم، حسين سلطانی و محمد طاهری کفه ترازو به سود تيم مدافع عنوان قهرمانی سنگين شد.

در نيمه دوم در حالی که ازبک‌ها تنها به زدن يک گل (توسط عمروف) توفيق يافتند، ملی‌پوشان ايران با به ثمر رساندن پنج گل، برتری کامل برای قهرمانی را از آن ايران کردند.

مجيد رييسی، اصغر حسن زاده (دو گل) و مسعود دانشور (دو گل) گلزنان اين نيمه تيم ايران بودند.

در پايان رقابت‌های قهرمانی آسيا محمد طاهری جايزه‌های بهترين بازيکن و بهترين گلزن رقابت‌ها را از آن خود کرد. جايزه بازی منصفانهFAIR نيز به تيم ملی ايران تعلق گرفت. ايران با ۵۶ گل زده صاحب بهترين خط حمله اين رقابت‌ها شد.

تيم ملی فوتسال ژاپن نيز با پيروزی شش بر يک بر تيم چين به مقام سوم اين دوره از رقابت‌ها دست يافت.

فرياد تماشاگران نسيمی برای بازيکنان ايران

پيش از اين مسابقه حسين شمس، سرمربی تيم ملی فوتسال ايران، در سايت ای اف سی با اعلام اين که «فرياد تماشاگران چون نسيمی برای بازيکنان ايران» است، با اطمينان از قهرمانی تيمش در حضور تماشاگران پرشمار ازبک در تالار مجموعه ورزشی شهر تاشکند، ياد کرده بود. شمس گفته بود که ايران از فرياد تماشاگران تيم ميزبان هراسی ندارد، زيرا تيم مدافع عنوان قهرمانی برای دهمين قهرمانی آسيا به پيکار تيم ميزبان می آيد.

او بار ديگر به ۴۹ گل زده ايران و تنها شش گل خورده تا مرحله پايانی اشاره کرده بود. سرمربی تيم ملی به دليل درگيری رسانه‌ای با کاپيتان وحيد شمسايی، از دعوت او خودداری کرد و پس از مراسم آشتی‌کنان در حضور علی سعيدلو، رييس سازمان تربيت بدنی، کنفدراسيون فوتبال آسيا از پذيرش ديرهنگام نام شمسايی به عنوان بازيکن جانشين خودداری کرده بود.

سايت ای اف سی قدرت تيم ملی فوتسال ايران را از اين زاويه جذاب‌تر دانسته بود که در راه رسيدن به مسابقه پايانی همه پيروزي‌ها در غياب وحيد شمسايی افسانه‌ای بدست آمد. در طول تاريخ يازده سال قهرمانی فوتسال آسيا تنها باری که ايران شکست خورد و ژاپن قهرمان شد، در همين ازبکستان و به سال ۲۰۰۶ بود.

در رقابت‌های امسال قهرمانی آسيا تماشاگران ازبکستان نقش ترديد ناپذيری در موفقيت تيم خود داشتند. مربيان تيم استراليا و چين پس از شکست از ازبک‌ها به اين واقعيت اعتراف داشتند که تماشاگران نقش مهمی در شکست تيمشان داشته‌اند.

اما شمس نقش تماشاگران در مسابقه با ايران را بی‌تاثير دانست و گفت بازيکنانش به اندازه کافی تجربه دارند که فشار هواداران را تحمل کنند. او گفت: «دورنمای حمايت تشويق‌آميز تيم ميزبان به من مربوط نيست. بازيکنانم فينال‌های زيادی را مجبور شده‌اند در برابر تماشاگران تيم ميزبان بازی کنند و تقريبا همه آنها را با موفقيت پشت سر گذاشته‌اند. حضور تماشاگران مانع قهرمانی تيم ايران در برابر ميزبان نشده است.»

سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا دروازه‌بانی مصطفی نظری را با واکنش‌های نجات بخشش دارای سهمی بسيار ارزنده در خنثی کردن حمله های تيم‌های حريف ايران در لحظه های سرنوشت‌ساز ارزيابی کرد.

سرجيو ساپو، مربی تيم ازبکستان با اطمينان از حضور کامل تماشاگران ازبک و حمايت همه‌جانبه از تيم ميزبان، نقش آنان را در رسيدن به قهرمانی ترديدناپذير تصور می‌کرد.

او گفته بود: «مسابقه با ايران سخت و مشکل خواهد بود، اما حمايت تماشاگران در مسابقه با چين نقشی تعيين‌کننده برای پيروزی ازبکستان داشت. من اميدوارم در مسابقه پايانی نيز همين طور شود.»

اما قدرت تيم پنجم جهان مانع کاميابی ميزبان در حضور تماشاگران پرتعدادش شد.

انتقاد تند سرمربی از سيمای جمهوری اسلامی و فدراسيون پس از قهرمانی

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، حسين شمس، سرمربی تيم ملی فوتسال پس از قهرمانی با انتقاد از فدراسيون فوتبال، راديو، تلويزيون و مطبوعات گفت: «در بازگشت به ايران و پس از جلسه با سعيدلو اگر همچنان به عنوان سرمربی تيم ملی باقی بمانم حق فوتساليست‌ها را خواهم گرفت.»

او افزود: «با وجود تمام کسانی که دست به دست هم داده بودند تا ايران قهرمان آسيا نشود اما، مردم ايران ديدند که چگونه بازيکنان ايران با نمايش مقتدرانه خود عليه داوران، تماشاگران و بازيکنان ازبکستان قرار گرفتند و با نتيجه عجيب و غريب ازبکستان را شکست دادند. شايد در ظاهر پيروزی ساده‌ای کسب کرديم، اما واقعا کار مشکلی بود. ما در اين بازی هشت گل زديم و هشت گل نزديم. با دهمين قهرمانی ايران ثابت کرديم که آسيا بايد به فوتسال ايران احترام بگذارد.»

اميدواری شمس به اين است که فدراسيون فوتبال اولين جايی باشد که برای فوتسال احترام قائل می‌‌شود. توقع او بسيار بيشتر از اين حرف‌ها است. او فوتبال را سزاوار احترام بيشتری دانست.

شمس گفت:«پيش از سفر تيم ملی به ازبکستان، برخورد ناشايستی با اين تيم شد. من هم از فدراسيون فوتبال گله دارم و هم از راديو و تلويزيون. مطبوعات در شرايطی که هر روز عکس بازيکنان خارجی را چاپ می‌‌کنند يک عکس از بازيکنان تيم ملی فوتسال چاپ نکردند.»
XS
SM
MD
LG