لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

اخراج تیم بسکتبال ایران از دهکده بازی های پارالمپیک


تيم بستکبال با ويلچر آمريکا پس از انصراف ايران با نتيجه ۲۰ بر صفر به مرحله بعد صعود کرد. (عکس: RFE/RL)
تيم بستکبال با ويلچر آمريکا پس از انصراف ايران با نتيجه ۲۰ بر صفر به مرحله بعد صعود کرد. (عکس: RFE/RL)

در پی حاضر نشدن تيم بستکبال پارالمپيک ايران در برابر آمريکا در روز شنبه، کمیته جهانی پارالمپیک دستور اخراج این تیم را از دهکده بازی های پارالمپیک صادر کرد.


خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داد که کمیته جهانی پارالمپیک شنبه شب با ارسال نامه ای اعلام کرد با توجه به اینکه تیم ایران در اجرای قوانین کمیته جهانی پارالمپیک کوتاهی کرده است، طبق مقررات باید دهکده بازی پارالمپیک را ترک کند.


تیم بستکبال ایران که در بازی های پارالمپیک پکن شرکت کرده بود، در صورت بازی مقابل تیم آمريکا، احتمالا باید در دور بعد در برابر اسراييل قرار می گرفت.


به گفته یک مقام ايرانی همراه تیم ایران، حاضر نشدن ایران در برابر آمریکا انگیزه سیاسی نداشته چرا که به گفته وی تیم گلبال ایران پيش از اين، در برابر آمریکا حضور پیدا کرد.


عبدالغفور کامروا، سر مربی تيم ملی بسکتبال با ويلچر ايران، درباره حاضر نشدن این تيم در برابر تیم آمريکا گفت: «تيم بسکتبال با ويلچر ایران که قرار بود صبح روز شنبه در مرحله نيمه نهايی مسابقات پارالمپيک پکن با تيم آمريکا ديدار کند، از بازی مقابل اين تيم امتناع کرد.»


به گفته سر مربی تيم ايران، «طبق زمان اعلام شده قرار بود که تيم ایران ساعت ۱۱.۱۵ به وقت پکن به مصاف تيم ملی بسکتبال با ويلچر آمريکا برود که عدم برنامه ريزی درست مسئولان ستاد برگزاری پارالمپيک پکن و شايد يک سری دست های پشت پرده باعث شد تا زمان بازی از ۱۱.۱۵ به ساعت ۹ تغيير کند.»


وی گفت:«بر همين اساس، غفور کارگری، رييس ستاد پارالمپيک پکن، تصميم گرفت که تيم ایران در مرحله نيمه نهايی اين رقابت ها از بازی با تيم آمريکا انصراف دهد.»


سرمربی تيم ايران افزود: «به دليل اجحافی که در حق تيم بسکتبال با ويلچر ایران شده است، اين تيم برای انجام بازی رده بندی هم به ميدان نمی رود.»


خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز گزارش داده است که طبق برنامه اوليه قرار بود که پس از بازی اسراييل و کانادا در ساعت ۹ صبح روز شنبه، ايران و آمريکا ساعت ۱۱.۱۵ بازی کنند، اما ساعت های اين دو ديدار با يکديگر عوض می شود که هنوز به طور رسمی دليل آن اعلام نشده است.


يک مقام ايرانی همراه تيم ايران که نخواست نامش برده شود، به آسوشيتدپرس گفت که اين «تغيير ناگهانی، مشکلات زيادی برای ما ایجاد کرد.»


به گفته اين مقام ايرانی، قرار بود اين رقابت به طور زنده نيز از تلويزيون ايران پخش شود و ايرانیان بسياری نيز برای تماشای اين ديدار، بليت خريده بودند.


وی افزود: «اين يک تصميم، سياسی نيست. ما پيش از اين، با آمريکا مسابقه گلبال(نابينايان) داشته ايم.»


در همين حال، جنين هانسن، سخنگوی گروه ورزشی آمريکا، نيز اعلام کرد که تيم بستکبال با ويلچر اين کشور ۲۴ ساعت پيش از آغاز رقابت از تغيير ساعت اين ديدار اطلاع پيدا کرده بود.


وی افزود: «ما با تغيير زمان بازی با ایران موافقت کرديم، اما به ما دليل مشخصی ارائه نشد.»


از سوی ديگر، کميته جهانی پارالمپيک با صدور بيانيه ای اعلام کرد که اين کميته و سازمان جهانی بستکبال با ويلچر «از اين تصميم ايران و وقفه ای که در اين رقابت بوجود آمد، متاسفند.»


در اين بيانيه، از تنبيه احتمالی ايران سخنی به ميان نيامده است.


تيم بستکبال با ويلچر آمريکا پس از انصراف ايران با نتيجه ۲۰ بر صفر به مرحله بعد صعود کرد.


کانادا که با نتيجه ۵۵-۴۷ تيم اسراييل را شکست داد، در دور بعدی حريف آمريکاست.


ماه گذشته در بازی های المپيک، محمد علیرضايي، شناگر ايرانی، نيز در رقابت شنای صد متر که يک ورزشکار اسراييلی در آن حضور داشت، شرکت نکرد.


ايران دليل اين انصراف را بیماری اين ورزشکار اعلام کرد که به همین دلیل، از سوی کميته المپيک تنبيه نشد.


در بازی های المپيک سال ۲۰۰۴ آتن، آرش مير اسماعيلی، قهرمان جودو جهان، از حضور در برابر حريف اسراييلی خودداری کرد و به طور علنی گفت که تصميم وی دارای انگيزه سياسی بوده است.


XS
SM
MD
LG