لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

مکالمه تلفنی جلیلی و سولانا درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای


خاویر سولانا و سعید جلیلی
خاویر سولانا و سعید جلیلی
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی پس از انتشار پاسخ ایران به بیانیه ۱+۵ با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

برپایه این اطلاعیه خاویر سولانا «در پی انتشار بیانیه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به بیانیه ۱+۵، در تماس تلفنی با دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد که این بیانیه حاوی موارد سازنده و فرصت تازه‌ای برای پیشبرد گفت‌وگوها است».

این اطلاعیه می‌افزاید سعید جلیلی نیز در این مکالمله تلفنی به خاویر سولانا گفته است که بیانیه‌‌ای که ایران در روز چهارشنبه منتشر کرده، «رویکردی مناسب برای پیشرفت گفت‌و‌گوها در فضای عادلانه و احترام متقابل فراهم می‌کند».

در همین حال کریستانا گالاچ، سخنگوی خاویر سولانا، نیز اعلام کرد که در گفت‌وگوی خاویر سولانا و سعید جلیلی که چهارشنبه بعداز ظهر صورت گرفت، این دو مقام درباره امکان برگزاری نشست کارشناسی در آینده نزدیک با یکدیگر رایزنی کرده‌اند.

تهران روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای به طور رسمی به بیانیه گروه ۱+۵ که هشتم ماه آوریل سال جاری میلادی منتشر شده بود، پاسخ داد و از گفت‌وگو با این گروه بر سر برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد؛ با این حال تهران به مفادی از بیانیه لندن نیز انتقاد کرده و آن را «یادآور رویکردی» دانسته است که «به جای احترام متقابل از ادبیات زور و تهدید» استفاده می‌کند.

در بیانیه‌ای که گروه ۱+۵ در اوایل ماه جاری میلادی صادر کرد تأکید شده بود که «عزم جمعی» همه اعضا به کارگیری «دیپلماسی مستقیم» برای رفع «نگرانی‌های مشترک» همه کشورهای عضو ۱+۵ است که با بهره‌گیری از بسته پیشنهادی و در چارچوب «استراتژی دو مسیره» صورت می‌گیرد.

کشورهای ۱+۵ در بخش دیگری از بیانیه خود ضمن تأکید بر حق ایران جهت استفاده از «برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای» از ایران خواسته بودند که با توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت نسبت به اعتمادسازی اقدام کند.

این گروه همچنین از ایران خواسته بود که تهران این «فرصت» را مغتنم شمارد و در فضای «احترام متقابل» با این کشورها وارد گفت‌و‌گو شود.

تهران روز چهارشنبه در پاسخ به این بیانیه گفت: «ملت ایران تعابیری چون استراتژی دو مسیره را نافی احترام متقابل و گفتگو در فضای عادلانه می‌داند و آن را اهانت و در تعارض با علاقه اظهارشده در بیانیه مزبور تلقی می‌کند.»

«استراتژی دو مسیره» که ایران در بیانیه خود از آن انتقاد کرده است، اشاره به سیاست تشویقی و تنبیهی کشورهای ۱+۵ در برابر برنامه هسته‌ای ایران داد.

این گروه از ایران خواسته است که در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم، از برخی مشوق‌های سیاسی و اقتصادی برخوردار شود که تهران تاکنون آن را نپذیرفته است.

ایران همچنین در بیانیه خود آورده است که بسته پیشنهادی سال گذشته خود را روزآمد خواهد کرد و آن را به گروه ۱+۵ ارائه خوهد داد.

این بسته پیشنهادی که سال گذشته از سوی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به خاویر سولانا ارائه شد، از آنجا که به تعلیق غنی‌سازی اشاره‌ای نداشت مورد استقبال گروه ۱+۵ قرار نگرفت.
XS
SM
MD
LG