لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

ادامه بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان فرهنگی در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب


 شماری از روزنامه‌نگاران که در روزهای پس از انتخابات بازداشت شدند؛ برخی از این روزنامه‌نگاران هم‌اکنون در بیرون زندان هستند.
شماری از روزنامه‌نگاران که در روزهای پس از انتخابات بازداشت شدند؛ برخی از این روزنامه‌نگاران هم‌اکنون در بیرون زندان هستند.
تنها چند روز مانده به ۲۲ بهمن، سالگرد پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، موج جدید بازداشت فعالان فرهنگی و مدنی در ایران آغاز شده ‌است و در میان بازداشت‌شدگان نام چندین روزنامه‌نگار به چشم می‌خورد.

در میان خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده اخیر بیش از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فعال در حوزه سیاست، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حوزه فرهنگی و هنری بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش سایت‌های اینترنتی، اکبر منتجبی، روزنامه‌نگار سیاسی و همکار بسیاری از روزنامه‌‌های اصلاح‌طلب، بامداد روز یکشنبه در منزلش بازداشت شد.

اکبر منتجبی سابقه همکاری با نشریاتی چون نوروز، مشارکت، وقایع اتفاقیه، یاس‌نو، بهار، شرق، هم‌میهن، اعتماد ملی، هفته‌نامه شهروند امروز و ایراندخت را در کارنامه کاری خود دارد.

مأموران ساعت دو صبح روز یکشنبه با حضور در منزل شخصی آقای منتجبی، این روزنامه‌نگار را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی انتقال دادند. هنوز از اتهامات او خبری منتشر نشده است.

از سوی دیگر احمد جلالی فراهانی، دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری مهر، نیز یک روز پس از اخراج از خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، توسط نیروهای امنیتی که خود را ضابط قوه قضائیه معرفی کردند دستگیر و روانه زندان اوین شد.

به گزارش جرس، این افراد که هشت نفر بودند با یورش به خانه فراهانی بعد از دستگیری وی کیس کامپیوتر، کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های او را نیز همراه با خود بردند.

احمد جلالی فراهانی از اواسط سال ۱۳۸۷ به عنوان دبیر سرویس اجتماعی در خبرگزاری مهر مشغول بود و به صورت ناگهانی در روزهای گذشته از سوی مدیران خبرگزاری از وی خواسته شد رابطه خود با این خبرگزاری را قطع کند.

احمد جلالی فراهانی پیش از این و در زمان دولت سید محمدخاتمی در روزنامه ایران فعالیت می‌کرد که پس از پیروزی دولت نهم از این روزنامه اخراج شده ‌بود.

گزارش‌های دیگری نشان می‌دهد که مهسا جزینی، خبرنگارفرهنگی و هنری روزنامه ایران در اصفهان، نیز از جمله بازداشت‌شدگان روز یکشنبه است که در شهر اصفهان بازداشت شده است.

همچنین سمیه مومنی، خبرنگار هنری روزنامه تهران امروز، نیز بامداد روز یکشنبه ساعت سه صبح در منزل خود بازداشت شد. از محل نگهداری این روزنامه‌نگار و اتهامات او نیز اطلاع دقیقی منتشر نشده است.

زینب کاظم‌خواه، خبرنگار هنری خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز بامداد روز یکشنبه ساعت ۳ بامداد با حضور ۹ نفر از مأموران امنیتی در محل سکونتش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده ‌است.

بر اساس گزارش برخی سایت‌های اینترنتی، مأموران امنیتی در مراجعه به منزل این خبرنگار با نشان دادن حکمی که در آن اتهام وی، شرکت در تجمعات عنوان شده ‌بود بازداشت و تمام لوازم شخصی وی ضبط شد.

امید مهرگان، مترجم، نویسنده و روزنامه‌نگار حوزه اندیشه نیز در روزهای گذشته بازدداشت شده بود، که هنوز خبری از اتهامات وی منتشر نشده ‌است.

پیش از این، جمیله دارالشفایی، فیلمنامه‌نویس و خواهرش بنفشه دارالشفایی فعال عرصه موسیقی، پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌ بودند. جمیله دارالشفایی فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون است و با مجله فیلم‌نگار هم همکاری دارد.

ادنکی پیش از بازداشت خواهران دارالشفایی، یاشار دارالشفایی، دانشجوی دانشگاه تهران و پسرعموی این دو فعال عرصه هنری همراه با برادر و مادرش بازداشت شدند و بر اساس گزارش‌ها با وجود اینکه کاوه دارالشفایی و مادرش توران کبیری شب شنبه آزاد شدند، اما یاشار دارالشفایی که پیش از این نیز در روز ۱۳آبان بازداشت شده بود، همچنان در بازداشت است.

بر اساس گزارش سایت‌های خبری نزدیک به اصلاح‌طلبان، درآستانه برگزاری مراسم بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، سطح فشارها بر روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، فعالان مدنی و حتی فعالان عرصه فرهنگی و هنری را به شدت افزایش داده‌است.
XS
SM
MD
LG