لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

کروبی: اگر جنبش را مهار کرده‌اید، پس چرا هر روز از فتنه سخن می‌گویید


 مهدی کروبی
مهدی کروبی
مهدی کروبی، از رهبران اصلاح‌طلب، در دیدار با خانواده‌های علی جمالی و حسن اسدی زیدآبادی، از اعضای زندانی سازمان ادوار تحکیم وحدت، اظهار داشت اگر حاکمان جمهوری اسلامی معتقد بودند که جنبش اعتراضی مرده است، همچنان به دستگیری‌ها وبرخوردها ادامه نمی‌دادند.

مهدی کروبی با بیان اینکه «وضع بسیار بد و نگران‌کننده است»، عملکرد نهادهای امنیتی و قضایی را فاقد توجیه قانونی دانست و گفت: «متاسفانه قضات کاره‌ای نیستند و این بازجویان امنیتی هستند که حرف اول و آخر را می‌زنند.»

مهدی کروبی ادامه‌ها دستگیری‌ها و برخوردها را نشانه هراس حاکمیت از جنبش اعتراضی مردم دانست و گفت: «آنها مدعی هستند که جنبش را مهار کرده‌اند. اگر اینچنین است، پس چرا هر روز از فتنه سخن می‌گویید؟ اگر فتنه مرده است، پس چرا پشت سر مرده صحبت می‌کنید و از کوچکترین حرکت‌ها بیم دارید و نگرانید؟ اگر فتنه مرده است، پس چرا بگیر و ببندهایتان تمامی ندارد.»

مهدی کروبی تاکید کرد که حاکمیت برای «حفظ قدرت» به دنبال انتخابات «صوری» بود «تا اینکه در انتخابات دهم ریاست جمهوری که اوج بی‌احترامی به آرای مردم صورت گرفت، مردم واکنش جدی نشان دادند.»

مهدی کروبی گفت: «این واکنش برای آنها اصلا قابل انتظار نبود، فلذا دست به سرکوب مردم زدند. طبیعی است همانطور که عمق نارضایتی مردم تشدید شده، آنها نیز که انتظار چنین واکنشی را از مردم نداشتند، برای حفظ موقعیت خود، فشارها را بیشتر می‌کنند.»

مهدی کروبی در حالی از برگزاری انتخابات «صوری» سخن گفته است که روز سه‌شنبه حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد، به صراحت گفته بود: «امروز مسيری که مقام معظم رهبری طراحی کرده‌اند، وضعيت را به‌گونه‌ای شکل داده است که دولت نهم و دهم بر سر کار می‌آيد و نظام در مسير درستی قرار می‌گيرد و به اين ترتيب مقابله‌هايی که با آن صورت می‌گيرد يک مقوله کاملا جدی است.»

پیش از این نیز در فایل صوتی‌ای که از «سردار مشفق» منتشر شده بود وی گفته بود که نیروهای امنیتی مدت‌ها اصلاح‌طلبان را زیر نظر داشته و فعالیت‌های آنها را کنترل می‌کردند.

«سردار مشفق» در این سخنرانی تصریح می‌کند که نیروهای امنیتی شبکه موبایل اصلاح‌طبان را که برای گزارش از صندوق‌های رای ایجاد شده بود، در شب انتخابات ریاست جمهوری قطع کردند.

«سردار مشفق» که گفته‌هایش منجر به شکایت هفت فعال اصلا‌ح‌طلب به خاطر «کودتای انتخاباتی» شده بود، همچنین تصریح می‌کند که شخص آیت‌الله خامنه‌ای در جریان گزارش مقابله نیروهای امنیتی با اصلاح‌طلبان بوده است.

مهدی کروبی در دیدار با خانواده‌های علی جمالی و حسن اسدی زیدآبادی همچنین تاکید کرد برخورد با اعضای سازمان ادوار تحکیم به دلیل حمایت این تشکل از وی صورت می‌گیرد.

سازمان ادوار تحکیم که هم‌اکنون پنج تن از اعضای آن، احمد زیدآبادی، عبدالله مومنی، حسن اسدی‌زیدآبادی، علی جمالی و علی ملیحی در زندان به سر می‌برند، در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از مهدی کروبی حمایت کرده بود.

علی جمالی در روز ۳۱ مردادماه امسال در محل کار خود در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد؛ وی به تازگی از سوی دادگاه بدوی به ریاست قاضی مقیسه به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG