لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

با شمارش ۱۷ درصد از آرا، کرزی همچنان پیشتاز است


حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان
بر پایه نتایج اعلام شده از شمارش بخشی از آرای انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان، حامد کرزی توانسته است از رقیب خود عبدالله عبدالله پیشی بگیرد اما با این حال هنوز به حد نصاب برای پیروزی در دور نخست دست نیافته است.

برپایه آمار منتشر شده از شمارش ۱۷ درصد کل آرا، حامد کرزی با ۴۳ درصد، پیشتاز انتخابات و رقیب اصلی وی عبدالله عبدالله با ۳۴ درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

مطابق با قانون انتخابات افغانستان اگر نامزدی بتواند بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورد، انتخابات به دور دوم کشیده نخواهد شد.

مقام‌های افغان تصمیم گرفته‌اند به صورت تدریجی نتایج آرای شمارش شده را اعلام کنند؛ انتظار می‌رود اعلام نتایج قطعی انتخابات تا پیش از پانزدهم ماه سپتامبر اعلام نشود؛ مقام‌های افغان همچنین گفته‌اند نتیجه نهایی تا پیش از رسیدگی به شکایت نامزدها اعلام نخواهد شد.

در دومین انتخابات ریاست جمهوری که پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد درصد مشارکت مردم نسبت به چهار سال قبل با افت چشمگیری مواجه بود.

برپایه برآوردهای موجود، افغانستان نزدیک به ۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد در حدود ۱۵ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن بوده‌اند؛ با این حال در این انتخابات تنها پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رأی داده‌اند که برای ناظران امور افغانستان چندان امیدوارکننده نیست. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ افغانستان درصد مشارکت به ۷۰ درصد رسیده بود.

افغانستان نزدیک به ۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد در حدود ۱۵ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بوده‌اند؛ با این حال در این انتخابات تنها پنج میلیون و پانصد هزار نفر رای داده‌اند که برای ناظران امور افغانستان چندان امیدوارکننده نیست.
شبه‌نظامیان طالبان پیش از انتخابات به مردم هشدار داده بودند که در انتخابات شرکت نکنند؛ این گروه که به شدت با نیروهای بین‌المللی و افغان در جنگ است، همچنین تهدید کرده بود که حوزه‌های رای‌گیری را هدف قرار می‌دهد.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رقیب اصلی حامد کرزی، وی را متهم به تقلب گسترده و از جمله پرکردن صندوق‌ها و ارعاب رای‌دهندگان متهم کرده است؛ این اتهام‌ها از سوی جناح حامد کرزی رد شده است.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ مرداد ماه امسال محک عمده‌ای برای سیاست‌های هشت سال گذشته حامد کرزی است؛ این انتخابات همچنین برای دولت باراک اوباما بسیار پر اهمیت است؛ باراک اوباما که یکی از سیاست‌های عمده خود را بازگرداندن ثبات به افغانستان اعلام کرده، در سال جاری میلادی، فرمان گسیل ۲۱ هزار سرباز دیگر به افغانستان را صادر کرد تا نیروهای آمریکایی و بین‌المللی را در مبارزه با طالبان تقویت کند.

با این حال دامنه تحرکات شبه‌نظامیان طالبان همچنان در افغانستان گسترده است و آنها توانسته‌اند حملات انتحاری خود را حتی در قلب کابل ادامه دهند.

هم‌اکنون ۱۰۰ هزار نیروی غربی در افغانستان مستقر هستند که از این تعداد ۶۳ هزار نفر آمریکایی هستند.
XS
SM
MD
LG