لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

کرزی: راهبرد اوباما بیشتر از حد انتظار ما بود


حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان
حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان
حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان، روز شنبه با استقبال از راهبرد تازه دولت آمریکا در این کشور، این استراتژی را بیش از آنچه انتظار می‌رفت مناسب و کارآمد توصیف کرد.

حامد کرزی یک روز پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان، با تمجید از طرح‌های واشینگتن برای تقویت ارتش و پلیس افغانستان و نیز افزایش کمک به این کشور، گفت که «این راهبرد برای حل مسائل منطقه، راه‌حل‌های مناسبی ارائه می‌کند.»

حامد کرزی همچنین توجه ویژه باراک اوباما بر پاکستان و مقابله با شورشیان طالبان که از خاک این کشور دست به عملیات می‌زنند را، یک راهکار مناسب برای با ثبات کردن منطقه دانست.

حامد کرزی روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «واقعیت این است که این [راهبرد] از آنچه ما انتظار داشتیم بهتر است. ما از آن حمایت می‌کنیم.»

حامد کرزی افزود: «این دقیقا همان چیزی است که مردم افغانستان انتظار آن را داشتند و ما به به دنبال آن بودیم.»

روز جمعه باراک اوباما، راهبرد جدید ایالات متحده برای برقراری ثبات در افغانستان را اعلام کرد. در این طرح باراک اوباما توجه ویژه‌ای به پاکستان کرده است؛ کشوری که به گفته باراک اوباما به پناهگاه نیروهای القاعده و طالبان تبدیل شده است.

باراک اوباما همچنین گفت که برپایه ارزیابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی، شبکه القاعده در حال طراحی حمله دیگری به خاک آمریکاست.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت که واشینگتن هفت ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار در طول پنج سال به دولت پاکستان کمک خواهد کرد که دولت مرکزی بتواند طالبان را مهار کند.

باراک اوباما در تشريح راهبرد جديد آمريکا در افغانستان و پاکستان گفت که برای شکست طالبان و القاعده، با همکاری سازمان ملل متحد يک «گروه تماس» تشکيل خواهد شد که حول آن کشورهايی که در امنيت منطقه سهيم هستند از جمله ايران، روسيه و چين، آن گردهم می‌آيند.

باراک اوباما همچنین گفت علاوه بر ۱۷ هزار نیرویی اضافی که از پیش اعلام شده بود به افغانستان اعزام می‌شوند چهار هزار نیروی دیگر آمریکایی نیز به آنها خواهند پیوست تا به آموزش ارتش و پلیس افغانستان بپردازند.

در طرح جدید باراک اوباما همچنین اعزام صدها غیرنظامی برای بازسازی افغانستان در نظر گرفته شده است.
XS
SM
MD
LG