لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

دولت انتقالی قرقیزستان: ۲۰۰۰ نفر در نا‌آرامی‌های اخیر کشته شده‌اند


پنجشنبه ۱۷ ژوئن، شهر اوش در جنوب قرقیزستان
پنجشنبه ۱۷ ژوئن، شهر اوش در جنوب قرقیزستان

رزا اوتانبایوا، رئیس دولت انتقالی قرقیزستان، اعلام کرد درگیری‌های قومی در جنوب این کشور تا ۲۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

با این حال، رزا اوتانبایوا، رئیس دولت انتقالی قرقیزستان، که روز جمعه برای نخستین بار از محل درگیری‌ها دیدار کرده است، درباره شمار کشته‌شدگان گفت: «من شمار کشته‌شدگان را ۱۰ برابر بیش از آمار رسمی اعلام می‌کنم.»


این رقم در حالی از سوی رئیس دولت انتقالی قرقیزستان، اعلام می‌شود که یک روز پیش از آن یکی از مقام‌های محلی اعلام کرده بود تنها ۲۲۳ نفر در درگیری میان قرقیزها و ازبک‌ها در این کشور کشته شده‌اند.

از سوی دیگر سازمان ملل نیز اعلام کرده است که احتمالا تا یک میلیون نفر در نتیجه این درگیری‌ها نیازمند کمک باشند.

سازمان‌های کمک‌رسانی می‌گویند کسانی که در پی این درگیری‌ها خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند نیاز فوری به غذا، آب، دارو و سرپناه دارند.

سازمان ملل می‌گوید کمک‌ها و اقلام مورد نیاز از آخر این هفته با هواپیما به قرقیزستان فرستاده می‌شود؛ برپایه گزارش‌های منتشر شده دو هواپیمای ایلوشین-۷۶ ،حامل ۸۰ تن اقلام مورد نیاز قرار است در شهر اوش بنشینند.

همچنین انتظار می‌رود شش هواپیمای دیگر هم کمک‌ها و اقلام مورد نیاز را به شهر اندیجان ازبکستان منتقل کنند.

رزا اوتانبایوا، رئیس دولت انتقالی قرقیزستان، روز جمعه با هلیکوپتر به میدان مرکزی شهر اوش رفت. شهر۲۵۰ هزار نفری اوش نقطه آغاز درگیری‌ها میان قرقیزها و ازبک‌های قرقیزستان بود.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، بخشی از این شهر به مخروبه تبدیل شده است چراکه شماری از قرقیزها خانه‌های ازبک‌ها را به آتش کشیده‌اند.

سازمان ملل برآورد کرده است که این درگیری‌ها ۴۰۰ هزار نفر را آواره کرده باشد؛ همچنین برآورد شده است که از میان این ۴۰۰ هزار نفر که آواره شده‌اند، ۱۰۰ هزار نفر از مرزگذر کرده و خود را به ازبکستان رسانده‌اند.


در حال حاضر، رابرت بلیک، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در منطقه حضور دارد و از نزدیک سرگرم بررسی اوضاع است.

مقام‌های دولت انتقالی قرقیزستان می‌گویند درگیری‌ها به صورت عامدانه از سوی هواداران رئیس‌جمهوری برکنار شده این کشور آغاز شده است.

تا پیش از این درگیری‌ها بیش از یک میلیون ازبک در قرقیزستان زندگی می‌کردند که از این میان نزدیک به ۸۰۰ هزار در جنوب این کشور سکونت داشتند؛ بیشتر قرقیزها و ازبک‌ها در قرقیزستان، سنی‌مذهب هستند.

XS
SM
MD
LG