لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

حمله انتحاری در لاهور دهها کشته و زخمی برجای گذاشت


مردم در حال کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان حمله انتحاری روز چهارشنبه در شهر لاهور هستند.
مردم در حال کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان حمله انتحاری روز چهارشنبه در شهر لاهور هستند.
روز چهارشنبه در پی حمله یک بمبگذار انتحاری به مقر پلیس در شهر لاهور در شرق پاکستان، دست کم ۳۰ تن کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

این حمله انتحاری سومین حمله عمده در شهر لاهور است که در ماه‌های اخیر روی می‌دهد و در زمره مرگبارترین حمله‌های سال ۲۰۰۹ در پاکستان بشمار می‌رود.

حمله‌های اخیر در لاهور -شهری در شرق پاکستان و در نزدیکی مرزهای هند- به این نگرانی دامن زده که خشونت‌های پاکستان که عمدتا در مناطق شمال غربی آن کشور رخ می‌داد، ممکن است به دیگر نقاط نیز گسترش پیدا کند.

راجا ریاض، یک وزیر ایالت پنجاب پاکستان به خبرنگاران گفت که در این حمله انتحاری نزدیک به ۳۰ نفر کشته شده‌اند.

در همین حال فیاض رانجها، یک مقام امور بهداشت و درمان نیز اعلام کرد که در این حمله ۱۱۶ نفر زخمی‌ شده‌اند.

محمد اشفق یک مقام پلیس پاکستان نیز گفته است که این حمله انتحاری بوسیله خودرو بمبگذاری شده صورت گرفته است.

تصاویری که از تلویزیون‌های پاکستان پخش شد، حاکی از آن است که افزون بر مقر پلیس، اداره سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان(آی. اس. آی) نیز در این انفجار آسیب دیده است.

به گفته محمد اشفق پس از حمله انتحاری صدای تیراندازی نیز در محل شنیده شده است.

همچنین به گفته شاهدان عینی پس از انفجار، دهها سرباز پاکستانی به ساختمان آسیب دیده سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان رفته تا ناظر بر عملیات نجات باشند؛ این درحالی است که صدای تیراندازی حتی تا یک ساعت پس از انفجار از داخل ساختمان به گوش می‌رسید.

در سال ۲۰۰۹ میلادی مردان مسلح به یک تیم کریکت سریلانکا در شهر لاهور حمله‌ور شدند که در پی آن چندین بازیکن زخمی و شش پلیس و یک راننده کشته شدند.

چند هفته پس از آن نیز مردان مسلح به یک دانشکده پلیس حمله کردند که در پی آن دست کم ۱۲ نفر کشته شدند. مسئولیت این حمله را بیت الله محسود، یک از رهبران طالبان در پاکستان بر عهده گرفت.

ارتش پاکستان هم‌اکنون در دره سوات به شدت با شبه‌نظامیان طالبان در نبرد است که به گفته مقام‌های پاکستانی نزدیک به ۱۱۰۰ نفر که مظنون به عضویت در گروه طالبان هستند، در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG