لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

لاریجانی: مجلس بر گفت‌وگوهای آینده هسته‌ای نظارت می‌کند


علی لاریجانی، رییس مجلس ایران
علی لاریجانی، رییس مجلس ایران
علی لاریجانی، روز یکشنبه اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی ایران بر گفت‌وگوهای آینده هسته‌ای نظارت خواهد داشت و کنترل بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران خارج از پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای را فاقد جایگاه قانونی دانست.

رئیس مجلس ایران که خود پیش از دبیر کنونی شورای عالی امنیت ملی، هدایت گفت‌وگوهای هسته‌ای را برعهده داشت، در این باره گفت: «رژیم‌های شدیدتر نظارتی كه این روزها در اظهارات برخی از طرف‌های ‪ ۵+۱‬مطرح شده است، جایگاه حقوقی و قانونی ندارد.»

علی لاریجانی همچنین با اشاره به پیشرفت و تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای ایران بار دیگر از اتهام‌های کشورهای غربی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد و آن را «حربه‌ای تبلیغاتی» خواند که براساس قضاوت پیش از عمل و «نیت‌خوانی» صورت گرفته است.

رییس مجلس ایران گفت: «حال دیگر ‪ ۵+۱‬ هیچ استدلال نفی و انكار فن‌آوری هسته‌ای ایران را نخواهد داشت و مذاكرت آتی صرفا باید بر پایه حقوق مسلم در ان.پی .تی صورت گیرد.»

علی لاریجانی همچنین به آمریکا نیز اشاره کرد و یکی از معیارهای تهران برای ارزیابی رویکرد آمریکا نسبت به ایران را نحوه مواجهه کاخ سفید با برنامه هسته‌ای ایران برشمرد و گفت: «یکی از میادین آزمون تغییر ادعایی در سیاست‌های آمریکا در این قلمرو رخ خواهد داد و تکرار سخنان گذشته اتلاف وقت خواهد بود.»

دولت اوباما و برنامه هسته‌ای ایران

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در سخنرانی اخیر خود در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک، بر حق ایران در مورد انرژی صلح آمیز هسته‌ای همزمان با نظارت بیشتر بر برنامه اتمی‌اش تاکید کرده و بار دیگر خواستار گفت‌وگو با ایران شد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت که ایران با ساخت اتمی هنوز فاصله دارد اما برنامه اتمی و موشکی ایران هم برای ایالات متحده و هم برای همسایگانش تهدید است.

در همین حال گروه ۱+۵ که آمریکا نیز عضو آن است در نشست ماه جاری میلادی خود در لندن ایران را به گفت‌وگوهای بیشتر بر سر برنامه هسته‌ای‌اش دعوت کرد. واشینگتن نیز اعلام کرده است که در این گفت‌وگوها حضور خواهد یافت.

پیش از این نیز در واپسین ماه‌های دولت پیشین آمریکا، ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه ایالات متحده، برای نخستین‌بار در گفت‌وگوهای ۱+۵ در ژنو شرکت کرده بود اما نتیجه محسوسی از آن مذاکرات حاصل نشد.

کشورهای غربی خواهان آن هستند که ایران برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کند چرا که آن را مقدمه‌ای لازم برای رسیدن به بمب اتمی می‌دانند. با این حال ایران با وجود سه قطعنامه تحریمی که در شورای امنیت تصویب شده، همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و هفته گذشته نیز کارخانه تولید قرص اورانیوم خود را در اصفهان به طور رسمی افتتاح کرد. تهران همواره اتهامات در مورد ساخت بمب اتمی را رد کرده و برنامه هسته‌ای خود را صلح آمیز می‌خواند.

کشورهای غربی همچنین از ایران می‌خواهند که تهران پروتکل الحاقی را به اجرا درآورد. ایران با آنکه در دولت محمد خاتمی داوطلبانه این پروتکل را به امضا رساند اما آن را به اجرا درنیاورد، چراکه مجلس آن را به تصویب نرساند.

کشورهایی که پروتکل الحاقی را به اجرا درمی‌آورند به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهند به طور سرزده از تأسیسات هسته‌ای یا دیگر مجتمع‌های نظامی و غیر نظامی بازرسی کند. این پروتکل، تعهداتی بیش از پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای برای کشورهای امضا کننده ایجاد می‌کند.

به نظر می‌رسد سخنان روز یکشنبه علی لاریجانی درباره «رژیم‌های شدیدتر نظارتی» نیز به پروتکل الحاقی اشاره داشته باشد.
XS
SM
MD
LG