لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

در خواست از سه نهاد بین‌المللی برای رسیدگی به حوادث پس از انتخابات


پلیس ضد شورش در روز شنبه ۳۰ خرداد در شهر تهران
پلیس ضد شورش در روز شنبه ۳۰ خرداد در شهر تهران
«کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه در ایران» با ارسال نامه‌ای سرگشاده به «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد»، «کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد» و «کار گروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد» با اشاره به بازداشت‌های گسترده پس از انتخابات ایران خواستار رسیدگی این نهادها به وضع حقوق بشر در ایران شد.

این کمیته غیر دولتی در نامه خود آورده است: «به دلیل دلیل تخلفات دولت آقای احمدی‌نژاد» در انتخابات دهیم دوره ریاست جمهوری، احزاب و گروه‌های سیاسی طرفدار دموکراسی و حقوق بشر، این انتخابات را« نامشروع» اعلام کردند که در پی آن نقض حقوق بشر «در ابعادی گسترده و به شکلی سیستماتیک در حق شمار زیادی از دولتمردان سابق، فعالان سیاسی، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران اعمال شده است.»

کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه در ایران در این نامه اعلام می‌کند که پس از انتخابات ۲۲ خرداد که نتایج آن با واکنش گسترده در شهرهای مختلف ایران روبرو شد، دست کم ۵۰۰ نفر از فعالان سیاسی در سراسر ایران بازداشت شده‌اند.

«بازداشت‌های بدون احضاریه و حکم قضایی» که بیشتر به گفته این کمیته در ساعات پایانی شب و بامداد صروت گرفته و «توام با ضرب و شتم و اعمال رفتارهای خشن و تحقیرآمیز درحق بازداشت شدگان و خانواده‌های آنان بوده» از جمله موارد نقض حقوق بشر است که در روزهای پس از انتخابات ایران است.

در این نامه‌ همچنین آمده است که «پس از بازداشت هیچ مرجع قضایی در مورد محل نگهداری توضیحی به خانواده آنها نداده است و بازداشت شدگان تاکنون امکان تماس تلفنی با خانواده‌های خود نیز نداشته‌اند» و همگی بازداشت‌شدگان از دسترسی به وکیل «محروم» بوده‌اند.

در این نامه همچنین به بیماری برخی از بازداشت‌شدگان روزهای اخیر اشاره شده است که در یک مورد فرد بازداشت شده از بخش مراقبت‌های ویژه به زندان منتقل شده است.

کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه می‌افزاید که برخی از گزارش‌ها «حاکی از اعمال فشار و شکنجه به تعدادی از فعالان سیاسی است تا بر علیه خود به ارتکاب جرم اقرار کنند.»

در نامه «کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه در ایران» به «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد»، «کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد» و «کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد» همچنین آمده است که گمان می‌رود در اعتراض‌های پس از ۲۲ خرداد در حدود ۲۰۰۰ نفر از شهروندان بازداشت شده باشند که در مورد ضرب و شتم آنها حین دستگیری و نیز در زمان بازداشت موقت گزارش‌های متعددی منتشر شده است.

این کمیته همچنین با اشاره به اعتراف‌های تلویزیونی برخی از دستگیرشدگان پیش از صدور حکم از سوی دادگاه آن را مصداق بارز نقض حقوق شهروندی دانسته است.

سرکوب تظاهرات‌کنندگان و دستگیری‌های گسترده در ایران پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری با واکنش‌های جهانی روبرو شده است.

سازمان‌هایی نظیر عفو بین‌الملل، سازمان گزارشگران بدون مرز، بکارگیری خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان و دستگیری شهروندان عادی، فعالان سیاسی و روزنامه‌نگران را محکوم کرده‌اند.

همچنین کشورهای غربی نیز با احضار سفیران ایران، برخورد خشن با اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در ایران را محکوم کرده یا مراتب نگرانی خود را به اطلاع مقام‌های جمهوری اسلامی رسانده‌اند.

مقام‌های دولت آمریکا نیز به وقایع پس از انتخابات ایران واکنش نشان داده‌اند. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در تازه‌ترین موضع‌گیری خود درباره رویدادهای پس از انتخابات ایران، در یک کنفرانس مشترک خبری با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در واشینگتن تاکید کرد که آمریکا و آلمان در قبال حوادث اخیر «صدایی واحد» دارند و خشونت علیه اعتراض‌های مردمی در ایران را محکوم می‌کنند.

بر پایه گزارش‌های تایید شده تاکنون بیش از ۱۰ نفر در رویدادهای پس از انتخابات ایران کشته شده‌اند. با این حال آمار تایید نشده‌ دیگر حاکی از آن از که بیش از ۱۵۰ نفر به دست نیروهای امنیتی و شبه نظامی در اعتراض‌های مردمی کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG