لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

انتقاد شدید نوری المالکی از سازمان ملل درباره انتخابات عراق


نوری المالکی
نوری المالکی
نوری المالکی، نخست وزیر عراق، روز یکشنبه به شدت از سازمان ملل متحد درباره «عدم رسیدگی» به شکایات صورت گرفته در مورد «تقلب» در انتخابات انتقاد کرد.

نوری المالکی، در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که ائتلاف رقیب وی، ایاد علاوی توانست دو کرسی بیشتر در پارلمان این کشور به دست آورد و از این رو گفت‌وگو برای تشکیل کابینه آینده را از هم‌اکنون آغاز کرده است.

نوری المالکی با اشاره به ناظر سازمان ملل در انتخابات عراق گفت: «اگر من در مقام ملکرت بودم و با انبوهی مسئله مواجه می‌شدم، می‌‌گفتم که باید رفت و تقلب را پیدا کرد.»

نوری المالکی خواستار شمارش دستی آرا در سراسر کشور شده است اما اِد ملکرت، ناظر سازمان ملل و نیز کمیسیون انتخابات عراق با این درخواست مخالفت کرده‌اند.

روز جمعه نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی عراق اعلام شد و ائتلاف دولت قانون نوری المالکی، از ۳۲۵ کرسی پارلمان توانست ۸۹ کرسی را تصاحب کند که دو کرسی از ائتلاف العراقیه ایاد علاوی کمتر است.

نوری المالکی در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود گفت: «من از کمیسیون انتخابات عراق خواستم که آرا را به صورت دستی بازشماری کند، آنها نپذیرفتند، و سازمان ملل (حتی) با شدت و حدتی بیش از کمیسیون انتخابات با این درخواست مخالفت کرد.»

نوری المالکی، روز جمعه اعلام کرده بود که نتیجه اعلام شده، نتیجه نهایی نیست و از پذیرش آن خودداری کرد.

با این حال اد ملکرت ناظر سازمان ملل، اندکی پیش از اعلام نتایج نهایی، این انتخابات را «معتبر» دانسته و از همه احزاب خواست نتیجه را بپذیرند.

پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات، دیوان عالی عراق باید بر این انتخابات مهر تایید بزند و تا آن هنگام که احتمالا دو هفته به درازا بکشد، به شکایت‌های مطرح شده رسیدگی می‌شود.

روز شنبه، ایاد علاوی، که یک شیعه سکولار و از حمایت سنی‌ها برخوردار است، اعلام کرد که ائتلاف وی برای تشکیل کابینه، با طیفی از احزاب و گروه‌ها گفت‌وگو کرده است؛ ایاد علاوی همچنین تاکید کرد که هیچ گروه و حزبی از این گفت‌وگوها مستثنی نخواهند شد.

از آنجا که هیچیک از گروه‌های سیاسی عراق در پارلمان حائز اکثریت نشده‌اند، ائتلاف با دیگر گروه‌ها برای تشکیل کابینه امری ناگزیر خواهد بود؛ از سوی دیگر اگر هر یک از جناح‌ها موفق به تشکیل کابینه بشوند، اپوزیسیونی قدرتمند را در مقابل خود خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG