لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

مشایی: برخی دوست دارند به من فحش بدهند


اسفندیار رحیم مشایی، روز شنبه در واکنش به انتقادهای گسترده‌ای که به اظهارات اخیرش درباره «مکتب ایران» شده است، گفت که وی حرف تازه‌ای نزده و در عین حال منتقدان خود را «به خدا واگذار» کرد.

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، در جمع خبرنگاران گفت: «متاسفانه مثل همه صحبت‌های قبلی من برخی دوست دارند كه فحشی به من بدهند خب، بدهند، اگر دوست دارند. اگر دوست دارند فحش بدهند، بدهند ولی من فكر می‌كنم ملت ایران انتظار دارد كه حرف‌ها را منطقی بزند.»

رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد به تازگی در مراسم اختتامیه همایش ایرانیان خارج کشور گفته بود: «از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم.»

اکنون اسفندیار رحیم مشایی در توضیح گفته‌های خود می‌گوید:« این حرف من حرف جدیدی نبود، بارها گفته‌ام و این حرف، حرف امام(ره) است. امروز حرف‌های مختلفی در دنیا به نام اسلام زده می‌شود؛ آیا ما قبول داریم؟ ما قبول نداریم. ما اسلامی را قبول داریم كه امروز در ایران مستقر است. در سخنرانی خود نیز تصریح كردم كه اسلام ناب این است، اندیشه ناب این است. تعجب می‌كنم از برخی از صحبت‌هایی كه در مورد این مطلب گفته می‌شود.»

پیش از این علی مطهری، احمد توکلی، دو نماینده اصولگرای مجلس و احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران به شدت به سخنان رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد واکنش داده بودند.

روز شنبه در ادامه این واکنش‌ها، محمد یزدی، عضو مجلس خبرگان گفت: «بار دیگر آقای مشایی در بحث‌هایی كه در شان وی نیست، وارده شده و اظهارنظرهای غلط و نابه‌جا كرده است.»

محمد یزدی با اشاره به «مکتب ایرانی» که اسفندیار رحیم مشایی از آن یاد کرده بود، تاریخ ایران را زیر سئوال برد و گفت: «ایران شاهنشاهی در طول تاریخ، جز ظلم و ستم و وابستگی به شرق و غرب كار چشم‌گیری نداشته(است).»

روز شنبه نمایندگان دیگری نیز به جمع منتقدان رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد پیوستند و خواستار توضیح رئیس دولت دهم در این باره شدند.

زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «باید دكتر محمود احمدی‌نژاد به طور صریح نظرات خود را در خصوص اظهاارت رئیس دفتر خود بیان كند.»

وی افزود: «انتظار علما و امت حزب الهی از رئیس جمهور اصولگرا و ارزشی این است كه نسبت به اظهارات شخصی در مقوله فرهنگ و اسلام برخوردهای قاطعی صورت گیرد.»

علی بنایی، نماینده قم در مجلس، نیز گفته است که اظهار نظرهایی که اسفندیار رحیم مشایی می‌کند «تعمدی» است تا به گفته وی «بازخورد» آن دیده شود.

این نماینده مجلس گفت: «آقای مشایی هر چند ماه یک بار حرفی را مطرح می‌کند اما پس از مدتی این اظهارات را فراموش می‌شود؛ در صورتیکه با در کنار هم قرار دادن این اظهارات محتوای آن کاملاً مشخص می‌شود .»

علی بنایی، با بیان اینکه «باید مشخص شود که این حرف ها متعلق به خود ایشان است یا نه»، گفت: «عده‌ای معتقدند که مشایی اینگونه مطالب را به احمدی‌نژاد خط می‌دهد که سرانجامش ایجاد فشار بر روی شخص رئیس جمهور و دولت است؛ عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که احمدی‌نژاد نژاد نفر دوم کشور است و به دلیل زیرکی هیچ وقت از مشایی خط نمی‌گیرد. اما به هر حال در این موارد تنناقضاتی وجود دارد.»

مهدی کوچک‌زاده دیگر نماینده مجلس نیز در وبلاگ شخصی‌اش محمود احمدی‌نژاد را خطاب قرار داده و نوشت: «اگر ادعا شود همه خصلت‌های نیکو و علوم قدیم و جدید و . . . در وجود آقای مشائی جمع است،..اگر مصاحبت با آقای مشائی تا آن حد لذت بخش و مسرت آفرین باشد که انسان خود را در او ببیند و . . . همه اینها برای علاقه مندان شما که با نگرانی وقایع این روزها را آنهم در مسموم‌ترین فضای رسانه‌ای دنبال می کنند، نیاز به اثبات در عمل دارد و ممکن است زمانی طولانی برای اثبات این ادعاها مورد نیاز باشد که اگر بخواهید چنین زمانی را به این امر اختصاص بدهید ممکن است با خسارت‌های غیر قابل جبرانی مواجه شوید و شویم که پشیمانی از آن سودی نبخشد.»

اسفندیار رحیم مشایی در دولت نهم سمت ریاست سازمان گردشگری و معاونت رییس جمهوری را بر عهده داشت و پس از انتخابات رایست جمهوری ۱۳۸۸ و پیش از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف، از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان «معاون اول» انتخاب شد؛ با این حال این معاون اولی وی چند روزی طول نکشید و در پی مخالفت رهبر جمهوری اسلامی وی از سمت خود استعفا داد و محمود احمدی‌نژاد این بار وی را به عنوان ریاست دفتر خود انتخاب کرد.

اسفندیار رحیم مشایی در تیرماه ۱۳۸۷ گفته بود که «ایران امروز با مردم آمریكا و اسرائیل دوست است» که انتقادهای فراوانی در اصولگرایان برانگیخت و رهبر جمهوری اسلامی هم شخصا به این گفته واکنش نشان داد.

وی که سابقه آشنایی‌اش با رئیس دولت به دوران فرمانداری محمود احمدی‌نژاد در خوی برمی‌گردد، پدر عروس محمود احمدی‌نژاد نیز است.

به تازگی، مرتضی نبوی، از چهره‌های سرشناس اصولگرا، در مصاحبه‌ای، ابراز نگرانی کرده است که طیفی از اصولگرایان به دنبال اسلام منهای روحانیت هستند.

مرتضی نبوی در این باره گفت: «این طیف از اصولگرایان طرفدار كنار گذاشتن نقش روحانیت در جامعه در همه امور دینی، فقهی و سیاسی هستند. اینها به ولایت فقیهی كه حضرت امام راحل تبیین كرده و ما به آن معتقدیم، اعتقادی ندارند.»
XS
SM
MD
LG