لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

مدودیف: تصمیم ناتو برای مانور در گرجستان خطرناک است


دمیتری مدودیف، رئیس‌جمهوری روسیه
دمیتری مدودیف، رئیس‌جمهوری روسیه
دمیتری مدودیف، رئیس‌جمهوری روسیه، در مورد رزمایش از پیش برنامه‌ریزی شده ناتو در گرجستان هشدار داد و آن را «قدرت‌نمایی» ناتو دانسته و «خطرناک» خواند.

روسیه که در سال گذشته به مدت چند روز با گرجستان وارد جنگ شد، هم‌پیمانان ناتو را متهم می‌کند که از گرجستان، در برابر مسکو پشتیبانی می‌کند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در واکنش به اعتراض مسکو گفته است که دلیلی برای ناراحتی روسیه از رزمایش که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده است نمی‌بیند. این رزمایش طبق برنامه قرار است در ششم ماه مه تا نخستین روز ماه ژوئن با شرکت ۱۳۰۰ نفر از ۱۹ کشور انجام شود.

دمیتری مدودیف، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه در یک کنفرانس خبری در اقامتگاه خود بیرون مسکو گفت: «این تصمیمی اشتباه و خطرناک است.»

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: «تصمیم‌هایی از این دست برای قدرت‌نمایی است. چنین تصمیم‌هایی ناامیدکننده است و کمکی به برای ازسرگیری تماس‌های همه‌جانبه میان فدراسیون روسیه و ناتو نمی‌کند.»

در ماه اوت سال ۲۰۰۸ پس از آنکه میخائیل ساکاشویلی به جدایی‌طلبان اوستیای شمالی حمله کرد، روسیه به پشتیبانی از جدایی‌طلبان وارد عمل شد و در عمق خاک گرجستان عملیات نظامی انجام داد.

پس از شکست نیروهای دولتی گرجستان، روسیه به طور یکجانبه استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت.

در واکنش به نارضایی روسیه از رزمایش نیروهای ناتو در خاک گرجستان، وزارت خارجه گرجستان مسکو را به دخالت در مسائل داخلی این کشور متهم کرده است.

در پی حمله روسیه به گرجستان، ناتو همه مناسبات رسمی خود با روسیه را به تعلیق درآورد اما با این حال در سال جاری میلادی دو طرف توافق کردند که روابط خود را به حال عادی بازگردانند.
XS
SM
MD
LG