لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

میلیبند: موضع اتحادیه اروپا درباره تحریم ایران روشن است


دیوید میلیبند،وزیر خارجه بریتانیا
دیوید میلیبند،وزیر خارجه بریتانیا
دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا، اعلام کرد اتحادیه اروپا و دیگر کشورها نسبت به تحریم ایران یا دیگر اقدامات موضع بسیار روشنی دارند.

دیوید میلیبند که برای شرکت در نشست اتحادیه اروپا به استکهلم سفر کرده است، روز جمعه تأکید کرد اگر تهران به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نکند اتحادیه اروپا و دیگر کشورها دارای موضعی «بسیار روشن» دباره وضع «تحریم» یا دیگر «اقدامات» علیه ایران هستند.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین با اشاره به رویداد‌های پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران، اظهار داشت که تنش‌های داخلی ایران نمی‌تواند برای تهران بهانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای کنار کشیدن از گفت‌وگوهای هسته‌ای با غرب باشد.

دیوید میلیبند در عین حال گفت که وی با مقرر کردن «ضرب‌الاجل‌های تصنعی» برای تحریم‌های شدیدتر مخالف است.

وزیر خارجه بریتانیا با بیان اینکه «فصل نشست‌های بین‌المللی در حال فرا رسیدن است» اظهار داشت: «ما از ایرانی‌ها پاسخ می‌خواهیم.»

ایران تاکنون از سه قطعنامه تحریمی شورای امنیت که خواستار تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و اجرای پروتکل الحاقی شده است، سرپیچی کرده است.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که برنامه هسته‌ای‌اش صرفاً برای تولید برق نیست و دارای اهداف نظامی است. تهران این اتهامات را رد می‌کند و غنی‌سازی اورانیوم را در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان پی تی) از حقوق مسلم خود می‌داند.

اتحادیه اروپا روز جمعه بار دیگر از ایران خواست که به پای میز مذاکره برگردد و در غیر این صورت با تحریم‌های شدیدتر مواجه خواهد شد.

کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد که ریاست نشست دو روزه وزیران خارجه اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفته است که علی‌رغم ناآرامی‌های سیاسی در ایران این اتحادیه می‌خواهد که گفت‌وگوها از سر گرفته شود.

وزیر خارجه سوئد روز جمعه گفت: «ما پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه‌ای بر روی میز داریم.»

وی افزود: «ما می‌خواهیم با ایران درباره شماری از موارد، از جمله توسعه فناوری هسته‌ای همکاری کنیم.»

وزیر خارجه سوئد با این حال هشدار داد: «اگر آنها بخواهند با ما همکاری کنند ما آماده‌ایم. اگر آنها تصمیم به رویارویی دارند، رویارویی به وقوع خواهد پیوست.»

روز چهارشنبه آلمان میزبان مقام‌های بلندپایه روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و بریتانیا بود که در آن برنامه هسته‌ای ایران و مواضع این کشورها به بحث گذاشته شد.

این کشورها که به گروه۱+۵ موسومند، از تهران خواستند که پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری میلادی، با این گروه درباره برنامه هسته‌ای‌اش بر سر میز مذاکره بنشیند.
XS
SM
MD
LG