لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

نخستین حمله موشکی به پاکستان در زمان ریاست جمهوری اوباما


 منطقه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در پاکستان هدف موشک قرار گرفت.
منطقه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در پاکستان هدف موشک قرار گرفت.

روز جمعه دو منطقه دورافتاده در وزیرستان شمالی و جنوبی پاکستان بر اثر حمله‌های موشکی‌ای که به نیروهای آمریکایی نسبت داده می‌شود هدف قرار گرفتند و طی آنها دست کم ۲۰ نفر کشته شدند.


خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند در این حمله‌های هوایی، که با سه ساعت فاصله از یکدیگر صورت گرفت، دست کم ۱۰ شبه‌نظامی وابسته به القاعده و طالبان کشته شدند که به گفته ایکی از مقام‌های پاکستانی، پنج نفر از کشته شدگان ملیت‌هایی غیرپاکستانی داشته‌اند.

از سوی دیگر روزنامه واشینگتن پست می‌نویسد که این حمله‌های موشکی از سوی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی، که پایگاه آنها در افغانستان است، انجام شده است.


این روزنامه می‌افزاید هنوز مشخص نیست که آیا این حمله‌ها با مجوز مستقیم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، صورت گرفته است یا خیر. اما واشینگتن پست نوشته است، آن چنان که مقام‌های دفاعی آمریکا می‌گویند، چنین حملاتی به طور معمول از پیش به اطلاع رئیس جمهوری رسانده می‌شود.


روز جمعه رابرت گیبس، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، از هرگونه اظهار نظر درباره این حمله‌های موشکی به خاک پاکستان خودداری کرد و گفت: «من وارد این موضوعات نمی‌شوم.»


پاکستان در مورد حمله‌های مشابه بشدت اعتراض خود را ابراز می‌کرد؛ اما در مورد حمله روز جمعه سکوت اختیار کرده است.


روزنامه واشینگتن پست به نقل از منابع بلندپایه پاکستانی و آمریکایی که نامی از آنها نمی‌برد می‌افزاید که واشینگتن و اسلام‌آباد در ماه سپتامبر به طور ضمنی توافق کرده‌اند که آمریکا بدون دخالت مقام‌‌های پاکستانی دست به چنین حملاتی بزند.


بر پایه همین گزارش، از ماه اوت تاکنون طی ۳۸ حمله موشکی به خاک پاکستان، که همگی از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هدایت شده است، دست کم ۱۳۲ نفر کشته شده‌اند.


باراک اوباما در سال ۲۰۰۷ گفته بود که اگر نیروهای امنیتی پاکستانی علیه القاعده کاری انجام ندهند، او طرفدار اقدام نظامی آمریکا علیه القاعده در خاک پاکستان خواهد بود.


از سوی دیگر هیلاری رودهام کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، تصریح کرده است کسانی که در پاکستان از همکاری در مبارزه علیه طالبان و القاعده خودداری ورزند بهای آن را خواهند پرداخت.


خانم کلینتون همچنین در پاسخ به پرسش‌های اعضای کنگره آمریکا صریحا به طور کتبی نوشته است که کمک‌های نظامی ایالات متحده به پاکستان مشروط به بستن اردوگاه‌های تروریست‌ها و اخراج آنها از آن کشور است.

XS
SM
MD
LG