لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

جبهه مشارکت: برای همبستگی با زندانیان سیاسی اعتصاب غذا می‌کنیم


با ادامه اعتصاب غذای ۱۷ زندانی سیاسی در زندان اوین، جبهه مشارکت، عمده‌ترین حزب اصلاح‌طلب ایران، از همه معترضان به نتایج انتخابات دعوت کرد که به نشانه همبستگی به این زندانیان روز شنبه، روزه سیاسی بگیرند.

۱۷ تن از زندانیان سیاسی، در اعتراض به شرایط زندان اوین، دوازدهمین روز از اعتصاب غذای خود را پشت سر گذاشتند؛ در میان اعتصاب‌کنندگان بهمن احمدی امویی،‌کیوان صمیمی روزنامه‌نگار و مجید توکلی از فعالان دانشجویی دست به اعتصاب خشک زده‌اند، که نسبت به وضعیت آنها به شدت ابراز نگرانی شده است.

جبهه مشارکت در این بیانیه، سرکوب تجمع‌های خیابانی و زندانی کردن «عده‌ای از بهترین فرزندان» ملت را نتیجه خشم «کودتاگران» از راهپیمایی بزرگ ۲۵ خرداد سال ۸۸ دانسته و تصریح می‌کند: «جدای از فاجعه کهريزک که کوس رسوايی آن به برکت خون شهدای گرانقدر آن فاجعه، علی‌رغم فضای بسته رسانه‌ای به گوش همگان رسيد....زندانيان.... اکنون فرصت آن را يافته‌اند تا آنچه به آنها رفته است، باز گويند.»

جبهه مشارکت، با اشاره به خبرهایی که در روزهای اخیر از زندان‌ اوین منتشر شده‌، می‌افزاید: «(این اخبار) حکايت از آن دارد که فاجعه فقط منحصر به کهريزک نبوده است و در زندان اوين و در جايی که دادستان، قاضی و قضاوت، ريشخند بازجويان کج‌انديش و بی‌معيار گرديده‌اند نيز رفتارهای فاجعه‌آميز بسياری با زندانيان شده و می‌شود که نمونه‌های اخير آن حکايت آقايان عبدالرضا تاجيک و حمزه کرمی و خبر آقای ابطحی از برگزاری جلسات تمرين برای اعترافات پخش شده در جريان دادگاه‌های نمايشی و تلويزيونی در سال گذشته است.»

اشاره جبهه مشارکت، به «هتک حرمت» عبدالرضا تاجیک در زندان اوین است که وی به اطلاع خانواده خود رسانده بود.

همچنین به تازگی، حمزه کرمی، یکی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات و سردبیر سایت جمهوریت، در نامه‌ای گفته است که برای اعتراف‌گیری سر او را در توالت فرنگی فرو می‌کرده‌اند.

همچنین محمد علی ابطحی نیز در سالگرد محاکمه‌اش در در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» در صفحه فیس بوک خود نوشته است که سال گذشته در همین روزها مشغول تمرین اعترافات بودیم.

در ادامه بیانیه جبهه مشارکت با اشاره به اعتصاب غذای ۱۷ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین آمده است: «اعتصاب غذای عده‌ای از اين زندانيان ... ما را بر آن می دارد که اگر چه نمی‌توانيم رنج و نگرانی آنها را برطرف کنيم و کاری برايشان انجام دهيم حداقل با ابراز همدردی از آلام آنها بکاهيم و دل آنها را با همراهی خويش قدری آرام کنيم .»

جبهه مشارکت در پایان «از همه آنان که با حضور در راهپيمايی ۲۵ خرداد سال گذشته همبستگی خود را در اعتراض به کودتای انتخاباتی اعلام کرده» دعوت کرده است «روز شنبه ۱۶/۵/۸۹ را به نشانه همراهی و همبستگی با اعتصاب غذای زندانيان بند ۳۵۰ اوين و خانواده‌های نگران آنها که به همراه عزيزانشان در اعتصاب غذا بسر می برند، روزه سياسی بگيرند.»
XS
SM
MD
LG