لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

موسوی از انتشار کلمه سبز صرف‌نظر کرد


نسخه‌ای از روزنامه کلمه سبز به صاحب امتیازی میرحسین موسوی
نسخه‌ای از روزنامه کلمه سبز به صاحب امتیازی میرحسین موسوی
میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز و صاحب‌ امتیاز روزنامه کلمه سبز با حضور در تحریریه این روزنامه اعلام کرد که پس از بررسی‌های انجام شده، این روزنامه منتشر نخواهد شد.

روزنامه کلمه سبز به صاحب امتیازی، میرحسین موسوی و سردبیری علیرضا حسینی بهشتی و علیرضا بهشتی شیرازی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد، اما با فشار مقام‌های قضایی و امنیتی تنها چند روز پس از انتخابات از ادامه فعالیت بازماند و چند روز پس از آن نیز ۲۵ نفر از کارکنان آن و از جمله علیرضا حسینی بهشتی بازداشت شدند.

در حالیکه از سوی هیات نظارت بر مطبوعات و دادستانی حکمی درباره توقیف روزنامه کلمه سبز صادر نشده، مسئولان و روزنامه‌نگاران این روزنامه حدود یک ماه پیش درصدد برآمدند در ساختمان دیگری این روزنامه را آماده چاپ کنند. دفتر پیشین این روزنامه از سوی مقام‌های قضایی پلمب شده است.

برپایه گزارش روز جمعه سایت کلمه، میرحسین موسوی، با حضور در تحریریه روزنامه از تلاش‌های کارکنان این روزنامه برای چاپ دوباره آن سپاسگزاری کرد و تصمیم برای عدم انتشار این روزنامه را ناشی از محاسبه هزینه-فایده سیاسی این اقدام دانست.

میرحسن موسوی با بیان اینکه درک می‌کند که تعطیلی یک روزنامه چه اندازه سخت است، گفت: «همه عقب‌شینی‌ها بد نیست و به معنای پشیمانی نیست و با هدف ادامه مسیر از راه‌ای دیگر انجام می‌شود.»

صاحب امتیاز روزنامه کلمه سبز افزود: «بحث هزینه و فایده سیاسی باعث شد که دوستان در یک تصمیم جمعی به این نتیجه برسند که از انتشار روزنامه صرف نظر کنند البته تعطیلی کلمه سبز به معنای توقف و تعطیلی فعالیت‌های رسانه‌ای نیست و ضرورت دارد که با راه‌کارهای ابتکاری رسانه‌هایی به وجود بیاید که در چارچوب‌های منافع ملی مطالبات این جنبش را بارتاب دهند.»

میرحسین موسوی در ادامه اظهار داشت که در غیبت رسانه‌های داخلی رسانه‌هایی چون «صدای آمریکا و بی بی سی» به مرجع خبری تبدیل می‌شوند که به گفته وی «چنین رسانه‌هایی طبیعی است که در نهایت باید منافع کشورشان را در نظر بگیرند».

این نامزد معترض انتخابات همچنین درباره شبکه‌های اطلاع‌رسانی جنبش سبز گفت: «در مسیر انتخابات و بعد از آن، شیوه‌های ابتکاری برای اطلاع رسانی در پیش گرفته شد و اگر یک دست بسته شد در عوض آن صدها دست باز شد. مهم این است که اکنون نیاز به داشتن رسانه از سوی همه هواداران این جنبش احساس می‌شود و اگر در آینده هم بتوانیم این نیاز را حفظ کنیم قطعا در شبکه عظیم مردمی راه‌های فراوانی را بازخواهیم کرد.»

وی همچنین تعطیلی «کلمه سبز» را موقت دانست و هشدار داد که اگر مجرای اطلاع‌رسانی محدود شود، از «قدرت جذب نظام» کاسته شده و «وضعیت انفجاری» به وجود می‌آید.

میرحسین موسوی یکی از دستاوردهای رویدادهای اخیر را نزدیکی نخبگان و روشنفکران به مردم ارزیابی کرد و ویژگی جامعه ایرانی را اینگونه برشمرد: «جامعه ایرانی مانند ژانوس خدای یونانی است که می‌تواند امور ظاهرا غیر هم‌جهت را با یکدیگر جمع کند. آنها هم می‌توانند از شهادت ندا آقا سلطان ناراحت باشند و هم از شهادت مردم در غزه و دیگر نقاط جهان ابراز تاسف کنند.»

میرحسین موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی شعارهای مطرح شده که در تجمع های مردمی گفت: «شعارهای افراطی ناشی از عصبانیت است. به نفع همه ماست که شعارهایی متناسب با ظرفیت کشور طرح کنیم و از طرح شعارهای تند و غیرمنطبق با وضعیت کشور بپرهیزیم.»
XS
SM
MD
LG