لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

«ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه با درخواست فرهاد رهبر بود»


یک اتاق دانشجویی در کوی دانشگاه تهران در امیرآباد شمالی که در پی حمله نیروهای لباس شخصی و انتظامی در آتش سوخته است.
یک اتاق دانشجویی در کوی دانشگاه تهران در امیرآباد شمالی که در پی حمله نیروهای لباس شخصی و انتظامی در آتش سوخته است.
محسن کوهکن، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، روز سه شنبه اعلام کرد که نیروهای انتظامی با درخواست فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران، وارد خوابگاه کوی دانشگاه شده‌اند.

فرهاد رهبر اظهارات این نماینده مجلس را رد کرده است.

نیروهای لباس شخصی و نیروی انتظامی در شامگاه ۲۴ خرداد، دو روز پس از اعلام نتایج انتخابات با ورود با حریم کوی دانشگاه تهران، صحنه‌هایی مشابه با ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ به وجود آوردند. نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی همچنین به خوابگاه دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه شیراز نیز حمله‌ور شدند.

بنا براعلام دفتر تحکیم وحدت، در حمله شامگاه یکشنبه ۲۴ خرداد دست کم پنج دانشجو جان در کوی دانشگاه تهران باختند. همین سازمان دانشجویی اعلام کرده است که در حمله به خوابگاه دانشگاه شیراز نیز دو نفر جان باخته‌اند.

پس از مورد حمله قرار گرفتن خوابگاه‌های دانشجویی، از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس، هیاتی مسئول رسیدگی به این حوادث شد.

محسن کوهکن در حاشیه جلسه‌ علنی روز سه شنبه به خبرنگاران در این باره گفت که طبق قانون به درخواست رئیس دانشگاه نیروی انتظامی می‌تواند، وارد محل دانشگاه شود و «در مسایل اخیر هم خود آقای رهبر عنوان کرد که برای تامین امنیت از نیروهای امنیتی خواسته بود که وارد کوی دانشگاه تهران شوند.»

با این حال دقایقی پس از این اظهارات، فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران، اظهارات سخنگوی هیات رئیسه مجلس را رد کرد.

فرهاد رهبر به خبرگزاری مهر گفت: «ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه تهران با اجازه و درخواست من نبوده و اظهارات این نماینده مجلس را به شدت تکذیب می‌کنم.»

فرهاد رهبر در گفتگو با خبرگزاری مهر، اظهار داشت: «ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه تهران با اجازه و درخواست من نبوده و اظهارات این نماینده مجلس را به شدت تکذیب می‌کنم.»

فرهاد رهبر افزود: «من پس از ورود نیروی انتظامی به کوی از جریان اطلاع پیدا کردم و در صحنه حاضر بودم اما درخواستی مبنی بر ورود نیروی انتظامی نداشتم.»

بنا بر اعلام سازمان‌های دانشجویی افزون بر آنکه خوابگاه‌های دانشجویی مورد حمله قرار گرفته‌اند تاکنون دهها دانشجو نیز در رویدادهای پس از اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد دستگیر شده‌اند.

مجلس شورای اسلامی در حالی کمیته تحقیق برای رسیدگی به حوادث کوی دانشگاه تشکیل داده است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، یک هفته پس از انتخابات حمله به کوی دانشگاه را به معترضان به نتایج انتخابات نسبت داد که به گفته وی دانشجویان «حزب اللهی» را هدف قرار گرفته بودند.

پس از حمله به کوی دانشگاه تهران در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۷۸ که به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن بسیاری منجر شد، قوه قضاییه ایران تنها یک سرباز نیروی انتظامی را برای دزدیدن یک ریش تراش دانشجویان مسئول دانست.

رئیس دانشگاه تهران به طور مستقیم از سوی رئیس جمهوری انتخاب می‌شود.
XS
SM
MD
LG