لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

رییس ستاد ارتش آمریکا ایران را به ارسال اسلحه به افغانستان متهم کرد


مایک مولن چهارشنبه، ۳۱ مارس در کنفرانس خبری کابل
مایک مولن چهارشنبه، ۳۱ مارس در کنفرانس خبری کابل
ژنرال مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز چهارشنبه اظهار داشت که ایران به طور فزاینده‌ای درافغانستان نقش منفی‌تری بازی می‌کند و به شورشیان در این کشور اسلحه می‌دهد.

ایالات متحده بارها ایران را متهم کرده است که به شورشیان افغان کمک می‌کند، اما در عین حال اهمیت این کمک‌ها را ناچیز خوانده است.

روز چهارشنبه، ژنرال مایک مولن در یک کنفرانس خبری درکابل در پاسخ به پرسشی درباره در میران نفوذ ایران گفت: «ایران درصدد افزایش نفوذ خود در این منطقه است. از یک سو یک کشور همسایه است که همسایه بودن امر شگفت‌آوری نیست. از سوی دیگر نفوذی که من می‌بینم بیشتر اوقات منفی است.»

مایک مولن افزود: «برای نمونه شب گذشته به من گفتند که محموله قابل توجهی از اسلحه از ایران به قندهار آورده شده است.»

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین گفت از این نیز نگران است که میل به نفوذ در افغانستان از سوی ایران در حال افزایش است.

خبرنگاران در ادامه از مایک مولن پرسیدند که آیا چنین اقداماتی حاکی از یک تحول مهم است که وی در پاسخ گفت: «من شگفت‌زده شد‌ه‌ام. این اقدامات بی‌ اهمیت نیست.»

تهران همواره پشتیبانی از گروه‌های مخالفت دولت مرکزی افغانستان را رد کرده است؛ حامد کرزی، که دولتش از پشتیبانی غرب و به ويژه ایالات متحده برخوردار است، در نوروز امسال، با همتای ایرانی خود و نیز رهبر جمهوری اسلامی دیدار داشت.

محمود احمدی‌نژاد نیز در روزهای پایانی سال گذشته از افغانستان دیدار کرد.

در روزهای اخیر، برخی از رسانه‌های غربی و به ویژه شبکه سی ان ان، گزارش‌هایی منتشر کرد‌ه‌اند در آن ارخی مقام‌های محلی افغان با نشان دادن سلاح‌های ساخت ایران، مدعی شدند که این سلاح‌ها از ایران به داخل افغانستان آورده شده است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در آذر ماه سال ۱۳۸۸ خطاب به سنای آمریکا اظهار داشت که نقش ایران در کمک به طالبان ناچیز و «کم‌اهمیت» است و در عین حال گفت که واشینگتن شواهدی از کمک ایرانی‌ها به طالبان در دست دارد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین در سخنان خود در سنای آمریکا و گفته بود که واشینگتن «شواهدی از دخالت ایران به ویژه در غرب افغانستان» در دست دارد.

رابرت گیتس در عین حال تأکید کرده بود که «این (دخالت) نسبتاً کم است... و نقش عمده‌ای در اقدامات طالبان ندارد.»
XS
SM
MD
LG