لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

منزز سرمربي تيم ملی فوتبال برزيل شد


پس لرزه‌های بعد از جام جهانی فوتبال برای تيم‌های بزرگ، ولی ناکام در آفريقای جنوبی همچنان ادامه دارد. برزيل، قهرمان پنج دوره جام جهانی، که آخرين آن در ۲۰۰۲ بود با برکناری مربی جام جهانی، مانو منزز( Mano Menezes) را جانشين کارلوس دونگا کرد.

فرانسه، قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸ هم به دليل ناکامی ناشی از بی‌انضباطی، هر ۲۳ بازيکن حاضر در جام نوزدهم را از يک بازی ملی (دوستانه در برابر نروژ) محروم کرد.

منزز ، نامی ناشناس در فوتبال جهان است که به دليل رهبری موفقيت‌بار او در تيم کورينتيانس – و پيش از آن تيم گرميو – و راهيابی اين تيم دو تيم به دسته برتر در سال‌های اخير، در فوتبال برزيل مطرح شد.

برزيل ابتدا به مورسی راماليو، مربی تيم فلومينه نسه پيشنهاد مربيگری تيم ملی را داد، اما باشگاه برزيلی به دليل داشتن قرارداد تا پايان ۲۰۱۲، با انتقال مربی اش مخالفت کرد.

دونگا در جام جهانی با چشم‌پوشی از چند نام بزرگ در مرحله يکچهارم پايانی، دو بر يک از هلند شکست خورد و از جام جهانی حذف شد.

منزز ۴۸ سال دارد و روز شنبه در يک کنفرانس خبری در سائوپائولو، موافقتش برای مربيگری محبوبترين تيم فوتبال جهان را اعلام کرد.
منزز در کنفرانس خبری اعلام کرد: «من با کمال ميل و افتخار مربيگری تيم ملی را پذيرفتم.»

در بيانيه کنفدراسيون فوتبال برزيل آمده است:«منزز يکی از سه مربی مورد نظر بود که نامش پس از گفت‌و‌گو با ريکاردو تيکسيرا، رييس کنفدراسيون فوتبال برزيل، مورد تاييد قرار گرفت. او مطابق با برنامه‌های بازسازی تيم ملی برزيل برای جام جهانی ۲۰۱۴ برزيل است.»

برآوردها حاکی از آن بود که مربی ديگر در فهرست نامزدهای مربيگری تيم ملی، لوييز فيليپه اسکولاری، مربی پيشين تيم‌های ملی برزيل، پرتغال و باشگاه چلسی انگليس است، در حالی که ديگر مربی پيشين تيم ملی برزيل، واندرلی لوگزمبورگو و مربی پيشين تيم ميلان آس ايتاليا، لئوناردو نيز نامشان در ميان جانشينان احتمالی دونگا آمده بود.

دونگا و دستيارانش به محض حذف تيم برزيل از جام جهانی اخراج شدند و برزيل در ميزبانی جام جهانی ۲۰۱۴ انتظاری کمتر از قهرمانی از مربی تيم ملی ندارد.

نخستين باری که برزيل ميزبان جام جهانی شد به سال ۱۹۵۰ بود که برزيل مسابقه پايانی را دو بر يک به اروگوئه باخت. پنج بار قهرمانی برزيل در ۱۹۵۸ در سوئد، ۱۹۶۲ درشيلی، ۱۹۷۰ در مکزيک، ۱۹۹۴ در آمريکا و ۲۰۰۲ در ژاپن/کره جنوبی بدست آمد.
XS
SM
MD
LG