لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

نماینده روسیه با دبیرکل ناتو دیدار کرد


ظهر جمعه دیمتری روگوزین، نماینده روسیه در ناتو، و یاپ هوپ اسخفر دبیرکل ناتو، در بروکسل طی یک ضیافت ناهار به طور غیر رسمی درباره مناسبات آینده متحدین و مسکو بحث و تبادل نظر کردند. (عکس: ITAR_TASS)
ظهر جمعه دیمتری روگوزین، نماینده روسیه در ناتو، و یاپ هوپ اسخفر دبیرکل ناتو، در بروکسل طی یک ضیافت ناهار به طور غیر رسمی درباره مناسبات آینده متحدین و مسکو بحث و تبادل نظر کردند. (عکس: ITAR_TASS)

برای نخستین بار پس از درگیری نظامی روسیه و گرجستان بر سر اوستیای جنوبی نماینده مسکو با دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی،ناتو، دیدار و گفت‌وگو کرد.


دیمتری روگوزین، نماینده روسیه در ناتو، و ياپ د هوپ شيفر، دبیرکل ناتو، ظهر جمعه در بروکسل طی یک ضیافت ناهار به طور غیر رسمی درباره مناسبات آینده متحدین و مسکو بحث و تبادل نظر کردند.


در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز در روز جمعه با ابراز امیدواری نسبت به بهبود مناسبات مسکو و ناتو، از تمایل روسیه برای روشن شدن علل و زمینه‌های درگیری گرجستان و روسیه خبر داد.


سرگئی لاوروف همچنین گفت: «هم‌اکنون هنگامی که همکاران ما در ناتو درباره برقراری دوباره مناسبات سخن می‌گویند، نظر ما این است که ترمیم روابط با آغاز بحث و بررسی درباره علل بحران قفقاز همراه باشد ] موضوعی که] طرف‌های ما در ناتو در ماه اوت به آن تن ندادند.»


کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی پس از درگیر شدن روسیه و گرجستان در ماه اوت ۲۰۰۸ با حمایت از تفلیس اقدام مسکو در لشکرکشی به خاک همسایه خود و به رسمیت شناختن استقلال اوستیای جنوبی را محکوم کردند.


در آن هنگام دبیر کل ناتو اقدام یکجانبه روسیه در به رسمیت شناختن اوستیای جنوبی از سوی روسیه را «نقض صریح چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که بر تمامیت ارضی گرجستان دلالت دارد» عنوان کرد.


با این حال روسیه که پس از حمله نیروهای گرجی به منطقه جدایی‌طلب اوستیای جنوبی از خود واکنش نظامی نشان داده بود، این اقدام را دفاعی و مشروع خواند.


گرچه مناسبات ناتو و مسکو پس از مناقشه گرجستان تیره شد، با این حال پیمان آتلانتیک شمالی و روسیه همکاری‌های خود را به طور کامل قطع نکردند.


روسیه هم‌اکنون با نیروهای ناتو در کناره‌های سومالی برای مقابله با دزدان دریایی همکاری می‌کند. همچنین با ناامن شدن خطوط تدارکاتی نیروهای بین‌المللی در افغانستان، روسیه اجازه داده است که از خاک خود برای ۶۲ هزار نظامی کشورهای غربی تدارکات فرستاده شود.


وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در ماه دسامبر توافق کردند که به تدریج تماس‌ در سطوح عالی با مقام‌های روس را دوباره برقرار کنند.


مناسبات رسمی روسیه با ناتو در سال ۱۹۹۱ آغاز شد که سرانجام در سال ۲۸ ماه مه ۲۰۰۸ به تاسیس «شورای ناتو-روسیه» منجر شد.

کورت ولکر، سفیر ایالات متحده در ناتو، نیز امروز با صدور بیانیه‌ای با استقبال از بهبود روابط با مسکو گفت: «ما پیشتر ناخرسندی خود از روسیه، برای به کارگیری نیروی نظامی در حمله به گرجستان و تغییر مرزها با زور سلاح، را ابراز کردیم...با این حال همچنان برای مناسبات مشترک تمایل داریم.»


مناسبات رسمی روسیه با ناتو در سال ۱۹۹۱ آغاز شد که سرانجام در سال ۲۸ ماه مه ۲۰۰۸ به تاسیس «شورایناتو-روسیه» منجر شد.


هدف از تاسیس «شورای ناتو-روسیه» ترغیب گفت‌وگو، همکاری و توسعه روابط و میان مسکو و پیمان آتلانتیک شمالی است.


«شورای ناتو-روسیه» چندین کمیته و گروه کاری ایجاد کرده است که به طور منظم درباره مسائل و موضوعات مشترک ناتو و روسیه تشکلیل جلسه می‌دهند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG