لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

«ایران تحقیقات خود برای ساخت بمب اتم را شدت بخشیده است»


تاسیسات غنی‌سازی نطنز
تاسیسات غنی‌سازی نطنز
خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که ایران کار تحقیقات برای رسیدن به بمب اتم را شدت بخشیده است، اما هنوز به صورت تمام و کمال به سوی ساخت بمب نرفته است.

برپایه این گزارش، تحلیل‌گران ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا در حال به پایان رساندن بازنگری گزارش سال ۲۰۰۷ درباره برنامه اتمی ایران هستند که در پایان دوره ریاست جمهوری جرج بوش منتشر شده بود.

در سال ۲۰۰۷، شانزده سازمان اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که ایران در سال ۲۰۰۳ برنامه ساخت بمب اتمی خود را متوقف کرده است.

گزارش ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران بلافاصله پس از انتشار از سوی برخی از سازمان‌های اطلاعاتی اروپا و نیز اسرائیل مورد شک و تردید واقع شد.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود می‌افزاید مقام‌های آمریکایی اظهار داشته‌اند که دست‌کم بخشی از گزارش سال ۲۰۰۷ به بازنگری نیاز دارد؛ با این حال همین مقامات گفته‌اند که انتظار تغییری عمده در ارزیابی ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا ندارند؛ انتظار می‌رود در طول هفته‌های آینده این گزارش بازنگری شده منتشر شود.

یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز می‌گوید: «اساسا ما درباره کار تحقیقاتی صحبت می‌کنیم و نه درباره حرکت با تمام قوا به سوی برنامه (ساخت) بمب.»

رویترز می‌افزاید هنوز مشخص نیست که آیا گزارش بازنگری شده ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا در اختیار عموم قرار خواهد گرفت یا نه.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد گزارش بازنگری شده ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا می‌تواند از سوی واشینگتن در شورای امنیت سازمان ملل برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران به کار گرفته شود.

ایالات متحده و متحدان غربی‌اش ایران را متهم می‌کنند که در پس برنامه اتمی‌ خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند؛ اتهامی که از سوی تهران همواره رد شده است.

در نسخه غیرمحرمانه گزارش ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، با «اطمینان بالا» تاکید شده بود که تهران در پاییز سال ۲۰۰۳، زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، برنامه نظامی هسته‌ای خود را متوقف کرده است.

در گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در اواسط سال ۲۰۰۷ «با اطمینان متوسط» قید شده بود که تا زمان تکمیل این ارزیابی، ایران برنامه نظامی اتمی خود را از سر نگرفته است.
XS
SM
MD
LG