لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

دولت نروژ یک دیپلمات ایرانی را از خاک خود اخراج کرد


به دنبال افزایش تنش بین ایران و نروژ بر سر اعطای پناهندگی به کنسول سابق ایران در اسلو و اخراج یک دیپلمات نروژی از تهران، وزارت امور خارجه نروژ نیز روز چهارشنبه اعلام کرد از یک دیپلمات ایرانی خواسته است خاک این کشور را ترک کند.

در بیانیه وزارت خارجه نروژ آمده است در تاریخ ۲۶ فوریه (پنجم اسفند) سفیر نروژ به وزارت خارجه ایران احضار شد و مقام‌های ایرانی به دلیل اعطای پناهندگی به محمد حیدری، ‌کنسول مستعفی ایران، به نروژ اعتراض کرده‌اند.

وزارت خارجه نروژ می‌ا‌فزاید در این دیدار مقام‌های ایرانی همچنین یادداشت اعتراضی خطاب به وزیر خارجه نروژ به سفیر این کشور دادند.

نروژ، به محمد رضا حیدری، کنسول پیشین ایران در این کشور، که به نشانه اعتراض به سرکوب‌های پس از انتخابات در دی ماه امسال از مقام خود استعفا کرده بود، در بهمن ماه امسال پناهندگی اعطا کرد.

وزارت خارجه نروژ در ادامه بیانیه خود می‌افزاید، در همین دیدار، مقام‌های جمهوری اسلامی اظهار داشتند به دلیل اعطای پناهندگی به محمد حیدری، یک دیپلمات نروژی باید خاک ایران را ترک کند.

وزارت خارجه نروژ تاکید کرده است اقدام ایران برای بیرون راندن یک دیپلمات نروژی از تهران، «واکنشی کاملا غیرقابل قبول از سوی ایرانی‌هاست.»

در بیانیه این وزارتخانه همچنین ذکر شده است که ایران هفته گذشته از یک دیپلمات این کشور در تهران خواسته بود که خاک ایران را ترک کند.

وزارت خارجه نروژ با بیان اینکه «حق تقاضای پناهندگی کاملا مطابق با کنوانسیون‌های بین‌المللی است»، تاکید کرده است که اعطای پناهندگی به محمد حیدری بر مبنای ملاحظات شخصی و نه دولتی بوده و اداره مهاجرت نروژ وی را واجد شرایط دریافت پناهندگی تشخیص داده است.

وزارت خارجه نروژ همچنین تصریح کرده است که طی یادداشتی به وزیر خارجه ایران و نیز در جلسه‌ای با کاردار سفارت ایران در اسلو اعتراض ایران را رد کرد.

در پایان بیانیه وزارت خارجه نروژ آمده که این کشور از یک دیپلمات ایرانی نیز درخواست کرده که خاک این کشور را ترک کند. نروژ اشاره‌ای به نام این دیپلمات ایرانی نکرده است.

در همین حال روز دوشنبه شماری از هوادران دولت که در خبرگزاری‌های ایران از آنها به عنوان جمعی از «دانشجویان، خانواده‌های شهدا و ایثارگران» یاد شده، در مقابل سفارت نروژ در تهران تجمع کرده و خواستار «عدم دخالت» دولت نروژ در امور داخلی ایرات شدند.
XS
SM
MD
LG