لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

نوری: نظام از رنگ سبز و دعا هم می‌ترسد


عبدالله نوری، وزیر کشور پیشین ایران
عبدالله نوری، وزیر کشور پیشین ایران
عبدالله نوری، وزیر کشور محمد خاتمی، در دیدار با شماری از روزنامه‌نگاران با انتقاد از عملکرد مقامات جمهوری اسلامی در دوران پس از انتخابات و امنیتی شدن فضای جامعه گفت که حکومت به جایی رسیده است که حتی از رنگ سبز و دعای کمیل نیز هراس پیدا کرده است.

‌به گزارش ادوار نیوز، وزیر کشور پیشین ایران در این دیدار گفت که پس از انتخابات حکومت نتوانست معترضان را قانع کند، و به گفته وی بی‌اعتمادی حاصل از آن «هر حکومتی از جمله حکومت جمهوری اسلامی را آسیب‌پذیر می‌کند».

عبدالله نوری افزود: «چنانچه حکومت تمام توان خود را به کار ببرد تا معترضان را وادار به سکوت کند باید بداند با این شیوه اعتماد از دست رفته باز نمی‌گردد، اگر چه به ظاهر سخنی نگویند یا در مقام تقیه با حکومت هم‌آوا شوند و این امر برای حکومت بسیار خطرناک است.»

عبدالله نوری به مسئولان جمهوری اسلامی هشدار داد که ممکن است «حکومت زمانی به فکر چاره بیفتد که نفرات باقی‌مانده برای او بسیار کمتر از نیاز او باشند و در چنین شرایطی این حکومت است که باید جابه‌جا شود».

این روحانی اصلاح‌طلب که پس کنار گذاشته شدن از وزارت کشور با رای محافظه‌کاران مجلس، سه سال را در زندان گذراند، در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد که به نظر عده‌ای آن بخش از قانون اساسی که درباره حقوق مردم است حکم «ورق پاره» را دارد و بخشی دیگر «همانند قرآن است که حتی سخن گفتن در مورد آن خروج از دین است».

«چنانچه دین خدا هم به این شیوه از طریق تریبون دادگاه تبلیغ شود مورد تردید قرار می‌گیرد»
عبدالله نوری
عبدالله نوری تصریح کرد: «من اعتقاد ندارم که قانون اساسی متن مقدس است و معتقد هستم که ابهامات و اشکالات گوناگونی در آن وجود دارد و لکن آن را متنی قراردادی می‌دانم که اعتبار آن را هم به همان قرارداد می‌دانم. در اصول قانون اساسی می‌تواند از برخی اصول و قواعد و یا ضروریات اسلامی استفاده شده باشد که طبیعتا قداست آن موارد هم مربوط به قداست اسلام است. من فکر می‌کنم سخن جریان اصلاح‌طلب هم این است که حاکمیت به همه اصول قانون اساسی یکنواخت عمل کند.»

عبدالله نوری با بیان این که حکومت خود «شمع حرکت اعتراضی» را روشن نگه داشته افزود: «من در حیرت هستم که این نوع مدیریت با چه نوع تدبیر و درایتی سازگار است. حکومت زندانیانی داشته باشد تا در ذهن مردم هر روز خاطره انتخابات و اما و اگرهای آن زنده بماند.»

بسیاری از نیروهای ارزشی دچار تردید شده‌اند

عبدالله نوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت با آمدن میرحسین موسوی به رقابت‌های انتخابات «بسیاری از اصول‌گرایان و نیروهای ارزشی دهه اول انقلاب» به صحنه آمدند که به گفته او پس از پایان انتخابات به نظر می‌رسد «بسیاری از این طیف نیز دچار تردید شدند».

به گفته عبدالله نوری، چنین ریزش نیرویی برای حکومت خطرناک است و ممکن است زمانی برسد که برای جبران آن بسیار دیر شده باشد.

وزیر کشور پیشین ایران در ادامه به نمونه‌هایی از رفتار زمامداران جمهوری اسلامی در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و در مورد بازداشت گسترده اصلاح‌طلبان گفت: «افراد دستگیر می‌شوند تا اعتراف کنند که تحت تاثیر یا در ارتباط با فلان فرد یا نهاد خارجی چنین و چنان کرده‌اند؛ با سوء‌ظن و گمانه‌زنی‌های بهت‌آور ارتباطات تشکیلاتی میان داخل و خارج می‌سازند تا ثابت کنند که دافعه حاکمان کشور آن قدر قوی بوده که بسیاری از نیروهای خدمت‌گزار کشور به جای جذب به حاکمیت به بیگانگان جذب شده‌اند و علیه حاکمیت خود به بیگانه پناه برده‌اند.»

عبدالله نوری خطاب به مسئولان نظام گفت اگر حکومت همانطور که می‌گوید طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی در اقلیت هستند چرا اجازه تجمع سکوت نمی‌دهد تا این دو کاندیدای معترض هم بفهمند که طرفدارانشان کم هستند.
وی در مورد تاثیر محاکمات موسوم به «کودتای مخملی» گفت: «می‌خواهند مردم قبول کنند که زندانیان بدون هیچ فشاری واقعیت‌هایی را بیان می‌کنند و یا به نکات جدیدی واقف شده‌اند. بهتر است حکومت بداند که اقاریر مربوط به انتخابات و مسایل سیاسی-اجتماعی روز و یا مسایل نظری مربوط به علوم انسانی و امثال آن که سهل است، چنانچه دین خدا هم به این شیوه از طریق تریبون دادگاه تبلیغ شود مورد تردید قرار می‌گیرد و این سئوال مطرح می‌شود که چرا با این شیوه.»

عبدالله نوری همچنین در تحلیلی گفت که حبس اصلاح‌طلبان فضا را «رادیکالیزه» می‌کند و در مورد حرکت اعتراضی هیچ کس هم «پاسخ‌گو» نخواهد بود.

وی در مورد امنیتی شدن فضای جامعه در روزهای پس از انتخابات گفت: «کار به جایی رسیده... که با دعای کمیل برخورد می‌شود، با سخنان دلسوزانه برخورد می‌شود؛ امروز حکومت برخی از موضوعات را برای خود به مسایل خطرناک و امنیتی تبدیل کرده، مثل رنگ سبز و من شنیده‌ام که در برخی از نقاط با رنگ سبز هم برخورد می‌شود.»

وی همچنین گفت اگر آن طور که حکومت می‌گوید طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی در اقلیت هستند، چرا اجازه تجمع سکوت نمی‌دهد تا این دو کاندیدای معترض هم بفهمند که طرفداران‌شان کم هستند.

عبدالله نوری تصریح کرد: «رفتار حکومت همچون چوپان دروغ‌گو نباشد که سخن راستش را هم کسی باور نکند.»
XS
SM
MD
LG