لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

«توقیف یک محموله تسلیحاتی به مقصد سرزمین‌های فلسطینی»


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
پس از آنکه دولت نيجريه توقف يک محموله بزرگ تسليحاتی در بندری در اين کشور را تاييد کرد، مقام‌های اسرائيلی با استناد به «همکاری‌های اطلاعاتی اين کشور با نيجريه مدعی شده‌اند که سخن از محموله‌های تسليحاتی‌ است که برای نيروهای فلسطينی هم‌پيمان با ايران درخاورميانه ارسال شده بود.»

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سخنگوی گمرک کشور نيجريه، واله ادينيی، پنجشنبه گفت محموله تسليحات با يک فروند کشتی که پيشتر توقفی نيز در هند داشته، به بندرلاگوس در نيجريه رسيده بود.

بخش «آپاپا» در گمرکات در بندر لاگوس نيجريه، منطقه‌ای بسيار شلوغ از نظر ترافيک گمرکات است.

بنا برگزارش‌های منتشر شده،‌کشتی‌ای که تسليحات را منتقل کرده است، متعلق به کمپانی سی.ام.ای- سی.جی.ام بوده است.

مقر اين شرکت در فرانسه است. وب‌سايت اين شرکت کشتيرانی نشان می‌دهد که کشتی ياد شده در جزاير مارشال ثبت شده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ماموران نيجريه‌ای با باز کردن اين محموله‌ها راکت‌های ۱۰۷ ميليمتری پنهان شده در آن را مشاهده کرده‌اند. عکس‌های ماموران نيجريه‌ای در کنار محموله‌های راکت‌ها از سوی خبرگزاری رويترز نيز منتشر شده است.

يک مقام بلندپايه اطلاعاتی اسرائيل، که نام او برده نشده، به روزنامه اسرائيلی هاآرتص درباره اين ماجرا گفته است که مقامات نيجريه ماجرا را به سفارت اسرائيل و ساير مقامات اسرائيلی اطلاع داده‌اند.

به نوشته هاآرتص، اسرائيل ارزيابی می‌کند که قرار بوده کانتينرهای تسليحات از راه زمينی به کشور آفريقايی چاد رسانده شود و سپس با عبور از سودان و آن گاه با رسيدن به مصر، به صحرای سينای در شمال شرق مصر انتقال يابد و سرانجام از راه تونل‌های زيرزمينی که باريکه غزه را به مصر وصل می‌کند، به دست حماس و تشکل‌های مسلح فلسطينی همسو با ايران در غزه رسانده شود.

به گزارش رسانه‌های نيجريه، این کشتی تنها چند ساعت در ساحل نيجريه توقف کرده بود و با تحويل ۱۳ کانتينر به دست افرادی به راه خود ادامه داد.

براساس گزارش رسانه‌های نيجريه، دولت آبوجا از رسيدن محموله‌های تسليحاتی برخی آگاهی های قبلی داشت.

به گزارش روزنامه هاآرتص، افرادی که کانتينرها را تحويل گرفته بودند، به ماموران گمرک نيجريه پيشنهاد رشوه پولی دادند تا آنها بدون بازرسی اجازه دهند که محموله‌ها از گمرک لاگوس بگذرد و برگه ترخيص بگيرد.

اما ماموران اين امر را به آگاهی نيروهای امنيتی نيجريه رساندند، و نظر به آگاهی‌های قبلی که اين تشکيلات داشتند، تصميم گرفتند که دستور به گشودن کانتينرها دهند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده،‌ در بارنامه رسمی کانتينرها نوشته شده بود که حاوی مصالح ساختمانی است. اما در ميان موزاييک‌ها و مواد ساختمانی، جعبه‌های حاوی راکت ۱۰۷ ميليمتری به دست آمد. جعبه‌های ديگری حامل نارنجک، تفنگ، خشاب و انواع گلوله‌های فشنگ نيز قرار داشت.

به نوشته هآرتص، مقامات امنيتی اسرائيل ارزيابی می‌کنند که ايران پس از آنکه برای انتقال تسليحات برای سازمان‌های مسلح هم پيمان خود در خاورميانه با مانع‌هايی روبرو شد، در جستجوی مسيرهای جديدی برای انتقال تسليحات به دست اين گروه‌ها برآمده است.

ايالات متحده به اسرائيل در تعقييب مسيرهايی در جهان که ممکن است از طريق آن محموله‌های تسليحاتی برای حماس ارسال شود، بر اساس يک يادداشت تفاهم رسمی کمک می‌کند. اين يادداشت تفاهم ماه ژانويه ۲۰۰۹ ، در آخرين روز عمليات نظامی اسرائيل عليه حماس در باريکه غزه امضاء شده بود.

مقامات اسرائيلی می‌گويند توقيف محموله‌های تسليحات در کشور نيجريه، چندمين رخداد در امر توقيف محموله‌های جنگ‌افزار در يک سال اخير است.

در مورد اکثر اين کشتی‌ها اين اتهام مطرح شده که کانتينرهای حامل تسليحات که بروی کشتی‌ها با پرچم کشورهای مختلف بارگيری شده بود، متعلق به ايران بوده است.

مارس ۲۰۰۹ رسانه‌های جهانی گفتند که جنگنده‌های اسرائيلی کاروان‌های متعددی از کاميون‌های حامل تسليحات را که از سودان به سوی مصر در حرکت بود، بمباران کردند. دولت سودان در اين ماجرا سکوت را ترجيح داد.

در نوامبر ۲۰۰۹ ، نيروی دريايی اسرائيل کشتی «فرانکوپ» را با دهها تن انواع اسلحه توقيف کرد.

سپتامبر امسال نيز کشور ايتاليا از توقيف محموله‌های «تسليحات رسيده از ايران» در راه ارسال به سوريه در يکی از بنادر ايتاليا خبر داد.

يونان نيز به تازگی از توقيف محموله‌های تسليحاتی که ظاهرا از کره شمالی برای سوريه «با درخواست ايران» ارسال شده بود، خبر داد.

همچنين قبرس سال گذشته يک فروند کشتی را به دليل تلاش برای قاچاق تسليحات از ايران برای گروه‌های مسلح عرب، مدتی در بندری در قبرس توقيف کرد.

تايلند نيز اوايل امسال يک هواپيمای حامل تسليحات را مدت‌ها در بانکوک متوقف کرد.

روزنامه فيگار» دوشنبه در گزارش مشروحی به نقل از سازمان جاسوسی فرانسه و با استناد به اظهارات بلندپايگان دولت پاريس «جزئيات» کمک‌های تسليحاتی ايران و سوريه به سازمان حزب الله لبنان را تشريح کرده بود، که ايران و سوريه به آن واکنش نشان ندادند.

ايران هنوز به توقيف محموله‌های تسليحاتی در نيجريه نيز واکنشی ابراز نکرده است.

اسرائيل و نيجريه همکاری‌های اطلاعاتی دارند. سال گذشته هنگامی که آويگدور ليبرمن، وزير خارجه اسرائيل از آبوجاو ديدار کرد، رئيس ستاد اسرائيلی «مبارزه با ترور»، سرتيپ احتياط نيسان نوريئل نيز وی را همراهی کرده بود.

جمهوری نيجريه، يکی از بزرگ‌ترين کشورهای قاره افریقا با ۱۴۸ نفر ميليون جمعيت و داشتن مقام بزرگترين توليد کننده نفت در آفريقا با جمهوری اسلامی ايران نيز مناسبات حسنه‌ای دارد.

ايران در سال ۲۰۰۸ موافقت کرد که دانش اتمی خود را در اختيار نيجريه بگذارد. ايران برای خانه‌سازی در نيجريه نيز به آن کشور قول همکاری داده بود.

اسرائيل از سال گذشته تلاش کرد مناسبات با آفريقا را بهبود بخشد و درگير رقابتی اعلام نشده با ايران بر سر يارگيری در این قاره شد، و نيجريه يکی از کشورهای اصلی در اين رقابت بود.

کشف محموله‌های تسليحاتی در نيجريه در حالی است که این کشور در اوج التهابات سياسی برای تعيين موعد انتخابات همزمان پارلمانی، رياست و استانداری‌ها در سال ۲۰۱۱ است.

پارلمان اين کشور در آبوجا، پايتخت نيجريه، پنجشنبه تعيين کرد که اين انتخابات سراسری آوريل برگزار شود.
XS
SM
MD
LG