لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

باراک اوباما تحریم‌های ایران را تمدید کرد


باراک اوباما
باراک اوباما
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، اعلام کرد از آنجا که سیاست‌های ایران همچنان «برضد» منافع این کشور است، وی تحریم‌هایی را که در سال ۱۹۹۵ علیه ایران وضع شد، یک سال دیگر تمدید می‌کند.

در نامه‌ای که باراک اوباما خطاب به کنگره این کشور نوشته، وی اعلام کرده است که قانون «حالت فوق‌العاده ملی» را که از سال ۱۵ مارس ۱۹۹۵ علیه ایران اعمال شد، به مدت یک سال دیگر تمدید می‌کند.

برپایه قوانین آمریکا قانون «حالت فوق‌العاده ملی» ملی که در حوزه اختیارات رئیس‌ جمهوری است، به دلیل برقراری تعادل قوا میان ریاست جمهوری و کنگره، پس از یک سال به طور خودکار منقضی می‌شود، مگر اینکه رئیس جمهور با امضای دوباره آن، از کنگره بخواهد یک سال دیگر آن را تمدید کند.

در مورد ایران این قانون تاکنون دوبار به کار گرفته شده است؛ بار نخست در بحران گروگانگیری، این قانون علیه ایران به کار گرفته شد؛ در سال ۱۹۹۵ در زمان بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت آمریکا، این قانون بار دیگر علیه ایران به کار گرفته شد و از آن هنگام تاکنون، روسای جمهوری این کشور، هر ساله این قانون را تمدید کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه خود آورده است: «بحران میان ایالات متحده و ایران، که ثمره اعمال و سیاست‌های دولت ایران است و به اعلام حالت فوق‌العاده ملی در ۱۵ مارس ۱۹۹۵ انجامید، هنوز حل نشده است.»

باراک اوباما می‌افزاید: «اعمال و سیاست‌های دولت ایران برضد منافع ایالات متحده در منطقه است و برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده ، یک تهدید غیرعادی مدام و فوق‌العاده است.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه تصریح می‌کند: «بنا بر این دلایل، من مصمم هستم که ادامه «حالت فوق‌العاده» در مورد ایران ضروری است و در پاسخ به این تهدید، تحریم‌‌‌های فراگیر علیه ایران همچنان باید به قوت خود باقی باشد.»

افزون بر وضع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، ایالات متحده، در شورای امنیت نیز می‌کوشد دور چهارم تحریم‌ها علیه برنامه اتمی ایران را به تصویب برساند.

در میان اعضای شورای امنیت، چین که دارای حق وتو است، با اعمال دور تازه تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده است؛ در میان اعضای غیر دایم شورای امنیت نیز برزیل نیز با سیاست آمریکا در مناقشه هسته‌ای ایران مخالفت کرده و خواستار ادامه مذاکرات بیشتر با ایران شده است.

در هفته‌های اخیر لحن مقام‌های آمریکایی در برابر ایران نیز تندتر شده است؛ از جمله، دیوید پترائوس، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که ایران در حال تبدیل شدن از یک حکومت دین‌سالار به یک حکومت «اوباش‌سالار» است.

جو بایدن، معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا نیز این هفته در سفر خاورمیانه‌ای خود در بیت‌المقدس سخنان هیلاری کلینتون را تکرار کرد و اظهار داشت ایران در حال تبدیل شدن به یک «دیکتاتوری نظامی» است.
XS
SM
MD
LG