لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی


یک نفتکش که در بندر چابهار پهلو گرفته است.
یک نفتکش که در بندر چابهار پهلو گرفته است.
روز سه‌شنبه بهای نفت در بازار بورس نیویورک با چهار درصد افزایش به ۷۷ دلار در هر بشکه رسید که به گفته کارشناسان، کاهش ارزش دلار و احتمال تحریم ایران از جمله دلایل این افزایش بوده است.

بهای نفت خام برای تحویل در ماه مارس سه‌شنبه شب در بازار نیویورک، به ۷۷.۰۱ دلار در هر بشکه رسید که نسبت به روز پیش از آن ۲.۸۸ دلار افزایش داشت؛ این میزان افزایش از ۳۰ سپتامبر سال گذشته سابقه نداشته است.

از سوی دیگر در بازار لندن بهای نفت خام سبک برنت، برای تحویل در ماه آوریل به ۷۵.۶۸ دلار رسید که نسبت به روز پیش از آن ۳.۱۷ دلار افزایش داشت.

در همین حال روز چهارشنبه بهای هر بشکه نفت در بازار آسیا به بیش از ۷۷ دلار رسیده است.

به گفته کارشناسان، پایین بودن ارزش دلار، و نشانه‌هایی که حاکی از بهبود وضع اقتصادی در جهان است از جمله دلایل افزایش بهای نفت است.

از ماه اکتبر سال گذشته بهای نفت میان ۶۹ دلار و ۸۴ دلار در نوسان بوده است؛ در ژوییه سال ۲۰۰۸ بهای نفت به بالاترین رکورد خود رسید و بشکه‌ای ۱۴۷ دلار معامله شد؛ با این حال در پایان همان سال هر بشکه نفت به زیر ۳۳ دلار رسید.

یکی دیگر از عوامل افزایش بهای نفت، ادامه مناقشه‌ بر سر پرونده هسته‌ای ایران و احتمال تحریم تهران است.
خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که یکی دیگر از عوامل افزایش بهای نفت، ادامه مناقشه‌ بر سر پرونده هسته‌ای ایران و احتمال تحریم تهران است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، به تازگی اعلام کرد که ایران وارد فاز غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد شده است؛ اقدامی که نگرانی کشورهای غربی را هر چه بیشتر برانگیخته است.

این هفته همچنین، هیلاری کلینتون، در سفر به خلیج فارس، موضع سختی در قبال ایران اتخاذ کرد و بار دیگر به تهران هشدار داد که در صورت انعطاف‌ناپذیری در موضع هسته‌ای خود، متحمل پیامدهای آن خواهد بود.
XS
SM
MD
LG