لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

«اوپک درصدد هماهنگی با کشورهای غیرعضو است»


نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، از گفتگوهای این سازمان با کشورهای غیر عضو اوپک برای کاهش تولید نفت خبر داد.


محمد علی خطیبی در مصاحبه با تلویزیون ایران گفت که هم‌اکنون با کشورهای غیر عضو اوپک که با این سازمان همکاری دارند، گفتگوهایی در جریان است تا از تولید خود بکاهند.


وی افزود: «در غیر این صورت اقدام این سازمان برای تثبیت بهای نفت خنثی می‌شود.»


برپایه آمار سال ۲۰۰۶ وزارت انرژی آمریکا، هفت کشور از ۱۵ کشور عمده تولیدکننده نفت بیرون از سازمان اوپک هستند. این کشورها عبارتند ازروسیه، ایالات متحده، چین، مکزیک، کانادا، نروژ و برزیل.


سخنان نماینده ایران در اوپک در حالی بیان می شود که بهای نفت از ماه ژوییه سال ۲۰۰۸ که به رکورد ۱۴۷ دلار در هر بشکه رسید، بیش از ۶۰ درصد سقوط کرده است.


بهای سبد نفتی اوپک در ۲۳ آبان ماه (سیزدهم نوامبر) امسال به ۴۷ دلار ۷۳ سنت رسید.


آقای خطیبی در ادامه به تلویزیون ایران گفت: «با توجه به اینکه کشورهای غیر اوپک روزانه ۵۰ میلیون بشکه تولید دارند، ...باید برای ثبات بازار همکاری داشته باشند.»


به گفته نماینده ایران در اوپک، عبدالله البدری، دبیرکل اوپک، به تازگی با مقام‌های روسی برای اتخاذ سیاست مشترک جهت تنظیم بازار مذاکره کرده است.


محمد علی خطیبی ابراز امیدواری کرد که این گفتگوها هرچه زودتر به نتیجه برسد و روسیه همکاری‌های خود را با سازمان کشورهای صادر کننده نفت گسترش دهد.


کشورهای عضو اوپک در ماه اکتبر، در نشست اضطراری وین، توافق کردند که روزانه ۱.۵ میلیون بشکه از تولید خود کاهش دهند که معادل با پنج درصد تولید کل سبد نفتی این سازمان است. با این حال این تصمیم نتواست از سقوط بهای نفت جلوگیری کند.


محمدعلی خطیبی نسبت به پایبند بودن اعضای اوپک به رعایت سهمیه خود ابراز بدبینی کرد و روند نزولی قیمت نفت و افزایش ذخیره نفت کشورهای بزرگ صنعتی را دلیلی بر این امر دانست.

کشورهای عضو اوپک قرار است بار دیگر روز نهم آذر ماه (۲۹ نوامبر) نشست اضطراری تشکیل دهند تا درباره راه‌های جلوگیری از کاهش بهای نفت بحث و گفتگو کنند.


محمدعلی خطیبی همچنین نسبت به پایبند بودن اعضای اوپک به رعایت سهمیه خود ابراز بدبینی کرد و گفت:« روند نزولی قیمت نفت و افزایش ذخیره نفت کشورهای بزرگ صنعتی، نشان دهنده مازاد عرضه است.»


ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا در سپتامبر ۱۹۶۰ در «کنفرانس بغداد» موجودیت سازمان کشورهای تولید کننده نفت را اعلام کردند.


قطر(۱۹۶۱)، اندونزی(۱۹۶۲)، لیبی(۱۹۶۲)، امارات متحده عربی(۱۹۶۷)، الجزایر(۱۹۶۹)، نیجریه(۱۹۷۱)، اکوادور(۱۹۷۳)، آنگولا (۲۰۰۷) و گابن(۱۹۷۵) نه کشور دیگری بودند که به پنج عضو بنیانگذار اوپک پیوستند.


گابن سال ۱۹۹۴ از اوپک خارج شد و عضویت اکوادور از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۷ به حال تعلیق بود.


کشورهای عضو اوپک نزدیک به ۶۰ درصد نفت جهان را تامین می‌کنند.


XS
SM
MD
LG