لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

اسلام‌آباد برای نبرد با طالبان نیروی کمکی اعزام کرد


شماری از نیروهای مسلح پاکستانی
شماری از نیروهای مسلح پاکستانی
با نزدیک شدن نیروهای طالبان به مناطقی که چندان با اسلام‌آباد فاصله ندارد، دولت پاکستان شماری از نیروهای خود را به آن مناطق اعزام کرد.

به گفته سید محمد جواد یک مقام دولتی پاکستان، شش یگان سرحدی به منطقه بونیر واقع در ایالت سرحد شمال غربی پاکستان اعزام شده‌اند.

‌اعزام نیروهای کمکی به بونیر در حالی صورت می‌گیرد که روز چهارشنبه مقام‌های محلی و ساکنان این منطقه تأیید کردند که نیروهای طالبان کنترل این منطقه را که تنها ۱۰۰ کیلومتر با اسلا‌م‌آباد فاصله دارد، به دست گرفته‌اند.

گرچه سقوط بونیر به معنی تهدید فوری نیروهای طالبان برای اسلا‌م‌آباد نیست اما به نشانه‌ای دیگر از افزایش توان طالبان و ضعف دولت مرکزی پاکستان برای مقابله با آنها تعبیر شده است.

منطقه بونیر که نزدیک به یک میلیون جمعیت دارد، دروازه شهر مردان، دومین شهر بزرگ ایالات سرحد شمال غربی (پس از پیشاور) به شمار می‌آید.

شبه نظامیان طالبان از دره سوآت در همسایگی بونیر به این منطقه وارد شده‌اند. دره سوآت همان منطقه‌ای است که دولت مرکزی پاکستان در ماه فوریه امسال با طالبان آتش‌بس امضا کرد و چند روز پیش نیز به آنها اجازه داد قوانین شریعت را در آنجا به اجرا درآورند.

روز چهارشنبه شبه‌نظامیان به شدت مسلح در دهکده‌های بونیر به گشت‌زنی پرداختند در حالی که پلیس محلی از بیشتر پاسگاه‌های خود در منطقه عقب‌نشینی کرده بود.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، به اعضای سازمان‌های غیر دولتی نیز دستور داده شده است که محل را ترک کنند و آنچنانکه تصاویر تلویزیونی روایت کرده‌اند، نیروهای طالبان با ورود با ساختمان‌های این سازمان‌ها تجهیزات مستقر را با خود برده‌اند.

روز چهارشنبه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز با ابراز نگرانی نسبت به وضع پاکستان از سازش‌های دولت مرکزی با طالبان انتقاد کرد.

هیلاری کلینتون به کمیته مجلس روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت: «به نظرم دولت پاکستان اساساً در برابر طالبان و افراط گرایان از خود سلب مسئولیت کرده است.»

وزیر خارجه ایالات متحده با اشاره به وخیم‌تر شدن اوضاع پاکستان آن را «تهدیدی جدی» برای امنیت ایالات متحده و جهان ارزیابی کرد.

در همین حال رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ژنرال مایک مولن، روز چهارشنبه برای بار دوم در طی دو هفته به پاکستان سفر کرد تا از نزدیک با مقام‌های نظامی و اطلاعاتی این کشور رایزنی کند.
XS
SM
MD
LG