لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

ترور نافرجام نخست وزیر پاکستان


سوء قصد به نخست وزیر پاکستان تنها سه روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور صورت گرفته است. (عکس: epa)
سوء قصد به نخست وزیر پاکستان تنها سه روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور صورت گرفته است. (عکس: epa)

مقام های امنیتی پاکستان اعلام کردند که یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر کشور، روز چهارشنبه از یک توطئه سوء قصد جان سالم به در برد.



زاهد بشير، سخنگوی نخست وزير پاکستان، درباره اين حادثه گفت که دو گلوله به سمت خودروی تشريفاتی يوسف رضا گيلانی نزديک اسلام آباد شليک شده است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از يک مقام امنيتی پاکستان که نام خود را فاش نساخته گزارش می دهد که تيراندازی از يک تپه به سوی نخست وزير پاکستان صورت گرفته است.


اين سوء قصد در حالی صورت گرفت که همزمان با نزديک شدن انتخابات رياست جمهوری، ارتش پاکستان نيز به شدت با شبه نظاميان اسلامگرا در مرز اين کشور با افغانستان، درگیر است.

یوسف رضا گيلانی در حال بازگشت از فرودگاه بين المللی اسلام آباد بوده است که هدف حمله قرار می گيرد. نخست وزير پاکستان روز چهارشنبه سفر يک روزه خود به لاهور را به پايان رساند و عازم پايتخت بود.


تلويزيون پاکستان با پخش گزارشی از صحنه حادثه، مرسدس مشکی نخست وزير پاکستان را نشان داد که به شيشه سمت راننده دو گلوله اصابت کرده بود اما شيشه مانع از نفوذ گلوله شده بود.


در همین حال شهربانو رحمان، وزير اطلاع رسانی پاکستان، به «داون نيوز» پاکستان گفت: «حال نخست وزير خوب است ... وی به محل نخست وزيری در اسلام آباد بازگشته است.»


هفته گذشته نيز به سوی لين تريسی، يک ديپلمات بلندپابه آمريکايی، در پيشاور پاکستان تيراندازی شد اما به وی آسيبی نرسيد.


انتظار می رود، آصف علی زرداری بيوه بی نظير بوتو و رهبر حزب مردم پاکستان، روز شنبه از سوی پارلمان اين کشور به رياست جمهوری برگزيده شود.


ژنرال پرويز مشرف، به دليل اين که از سوی پارلمان استيضاح نشود، ماه گذشته از رياست جمهوری پاکستان استعفا داد.


اين سوء قصد در حالی صورت گرفت که همزمان با نزديک شدن انتخابات رياست جمهوری، ارتش پاکستان نيز به شدت با شبه نظاميان اسلامگرا در مرز اين کشور با افغانستان، درگير است.


يوسف رضا گيلانی در سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ سخنگوی پارلمان پاکستان بود. گيلانی هم اکنون معاون حزب مردم پاکستان است. يوسف رضا گيلانی از سوی حزب مردم پاکستان برای نخست وزيری معرفی شد، که حزب مسلم ليگ نيز از ان حمايت کرد.


در تحولی ديگر، روز سه شنبه دادستان های پاکستانی اعلام کردند که به اتهام های فساد نواز شريف، نخست وزير سابق و رهبر حزب مسلم ليگ رسيدگی خواهند کرد. حزب مسلم ليگ به تازگی از ائتلاف با حزب مردم پاکستان خارج شده است.


XS
SM
MD
LG