لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

اعتراض‌های سراسری در پاکستان؛ صدها نفر دستگیر شدند


تظاهرات ضد دولتی در کراچی. پنجشنبه دوازده مارس
تظاهرات ضد دولتی در کراچی. پنجشنبه دوازده مارس
وکلا، قضات، و هواداران نواز شریف و برخی گروه‌های دیگر، قصد دارند با برپایی اعتراض‌هایی چهار روزه، مخالفان دولت آن کشور را روز دوشنبه در مقابل پارلمان این کشور در اسلا‌م‌آباد گردهم آورند و تا رسیدن به درخواست‌هایشان در آنجا تحصن کنند.

وکلا و فعالان اپوزسیون پاکستانی روز پنجشنبه در سراسر این کشور نیز تظاهرات اعتراض‌آمیز برگزار کردند که در برخی نقاط به درگیری با پلیس انجامید.

دولت پاکستان که پیش از برگزاری این راه‌پیمایی ها را ممنوع کرده بود، با برقراری تدابیر شدید امنیتی تاکنون صدها نفر از تظاهرکنندگان را بازداشت کرده است.

معترضان خواستار آن شده‌اند که آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان، به وعده خود عمل کند و قضات و وکلای برکنار شده در زمان ژنرال پرویز مشرف را به سرکارهای خود بازگرداند.

مخالفان آصف علی زرداری می‌گویند وی از آن بیم دارد که با برگشتن قضات و وکلای برکنار شده به کارهای خود، قدرتش محدود شود و ممکن است قضات و وکلا علیه وی پرونده‌سازی کنند.

مقام‌های پاکستانی در آستانه برگزاری این اعتراض‌ها برگزاری اجتماعات سیاسی در سراسر پاکستان را ممنوع کردند و دلیل این اقدام را نیز جلوگیری از خونریزی در کشور عنوان کرده‌اند. نیروهای امنیتی همچنین در تلاشند که از خروج معترضان از شهرهایشان و حرکت به سوی اسلام‌آباد جلوگیری کنند.

شهر بانو رحمان، وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان، با یادآوری اینکه راه‌پیمایی‌های کنونی از سوی دولت به دلیل «جگویری از خونریزی در خیابان‌ها» ممنوع شده است، با اینکه تایید کرد که حزب وی نیز در زمان ریاست‌جمهوری پرویز مشرف در خیابان‌ها تظاهراتی مشابه داشته است، گفت «ما هرگز برای برافراشتن علم شورش فرخوان ندادیم».

با این حال به رغم تدابیر امنیتی، صدها تن از مخالفان توانسته‌اند از کمند نیروهای پلیس بیرون رفته و از شهرهای کویته و کراچی با اتوبوس و خودروهای شخصی به سوی اسلام‌آباد روانه شوند.

از سوی دیگر، یک سخنگوی نواز شریف، رهبر حزب اپوزیسیون مسلم لیگ، اعلام کرد که ان پترسون، سفیر ایالات متحده در پاکستان برای رایزنی در مورد ناآرامی‌های کنونی با وی دیدار کرده است.

با این حال سفارت آمریکا از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.
XS
SM
MD
LG