لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

‌ اسلام‌آباد: ارتش آماده مقابله با طالبان است


شبه‌نظامیان طالبان در دره سوآت
شبه‌نظامیان طالبان در دره سوآت
اسلام‌آباد روز جمعه به شبه‌نظامیان طالبان هشدار داد که اگر از منطقه بونیر خارج نشوند، ارتش پاکستان وارد عمل خواهد شد.

یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، به نیروهای طالبان که به ۱۰۰ کیلومتری اسلا‌م‌آباد در منطقه بونیر رسیده‌اند گوشزد کرد که اگر همچنان به نافرمانی ادامه بدهند، دولت «واکنش» نشان خواهد داد.

منطقه بونیر که نزدیک به یک میلیون جمعیت دارد، دروازه شهر مردان، دومین شهر بزرگ ایالت سرحد شمال غربی، پس از پیشاور، به شمار می‌آید. بونیر از روز چهارشنبه به کنترل نیروهای طالبان در آمده است.

شبه نظامیان طالبان از دره سوآت در همسایگی بونیر به این منطقه وارد شده‌اند. دره سوآت منطقه‌ای است که دولت مرکزی پاکستان در ماه فوریه امسال با طالبان مستقر در آنجا آتش‌بس امضا کرد و چند روز پیش نیز به آنها اجازه داد قوانین شریعت را در آنجا به اجرا درآورند.

یوسف رضا گیلانی که در پارلمان این کشور سخن می‌گفت، ضمن دفاع از توافق‌های صورت گرفته میان اسلام‌آباد و طالبان، اعلام کرد که ارتش این کشور آماده است با درخواست مقام‌های سیاسی در برابر طالبان وارد عمل شود.

نخست‌وزیر پاکستان گفت: «دستانی توانمند از این کشور پاسداری می‌کنند. می‌خواهم یادآور شوم که برنامه اتمی ما هم در دستانی قابل اعتماد است.»

از سوی دیگر دولت ایالتی سرحد شمال غربی، روز جمعه با دعوت از سران حزب حاکم و اپوزیسیون نشست فوق‌العاده‌ای تشکیل داد تا نسبت به بحران پیش آمده در این ایالت رایزنی کند.

افتخار حسین، سخنگوی دولت ایالتی سرحد شمال غربی پیش از آغاز این نشست به خبرنگاران گفت که مقام‌های پاکستانی برای آخرین بار از شبه‌نظامیان طالبان خواهند خواست که از بونیر عقب‌نشینی کنند.

وخیم‌تر شدن اوضاع در پاکستان و گسترش دامنه نفوذ طالبان در این کشور دارای سلاح هسته‌ای نگرانی کشورهای منطقه و مقام‌های آمریکایی را برانگیخته است.

روز چهارشنبه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، با ابراز نگرانی نسبت به وضع پاکستان از سازش‌های دولت مرکزی با طالبان انتقاد کرد.

هیلاری کلینتون به کمیته مجلس روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت: «به نظرم دولت پاکستان اساساً در برابر طالبان و افراط گرایان از خود سلب مسئولیت کرده است.»

وزیر خارجه ایالات متحده با اشاره به وخیم‌تر شدن اوضاع پاکستان آن را «تهدیدی جدی» برای امنیت ایالات متحده و جهان ارزیابی کرد.

روز پنجشنبه نیز رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، گفت که پاکستان باید برای متوقف کردن طالبان اقدام کند.

وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت که چنین به نظر می‌رسد که رهبران پاکستانی نسبت به تهدید شبه‌نظامیان طالبان آگاهی دارند اما لازم است که دست به اقدام عملی بزنند.

رابرت گیتس گفت: «ثبات و دوام دولت دموکراتیک در پاکستان برای اقدامات نیروهای ائتلاف در افغانستان و برای همکاری آینده ما با دولت اسلام‌آباد نقش محوری دارد.»
XS
SM
MD
LG