لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۱

فرمانده نیروی انتظامی بازداشت بیش از هزار نفر را تایید کرد


اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ناجا
اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ناجا
فرمانده نیروی انتظامی روز چهارشنبه اعلام کرد که در رویدادهای پس از انتخابات بیش از ۱۰۰۰ نفر به دست نیروهای ناجا دستگیر شده‌اند و دیگر دستگیری‌ها از سوی بسیج و نیروهای اطلاعات بوده است.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی روز چهارشنبه اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را «اغتشاش» خواند و اظهار داشت که در جریان این حوادث، ۱۰۳۴ به از سوی پلیس بازداشت شدند که به گفته وی بسیاری از آنها آزاد شده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین تصریح کرد: «علاوه بر پلیس، بسیج و وزارت اطلاعات نیز اغتشاشگران را دستگیر کرده‌اند.»

فرمانده ناجا کشته شدن ۲۰ نفر را که وی آنها «اغتشاشگر »خواند تایید کرد و افزون بر این مرگ ندا صالحی آقا سلطان که به ضرب گلوله جان باخت را از اساس بی ارتباط با اعتراض‌های اخیر عنوان کرد.

گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری، از سرنوشت کسانی که مفقود شده یا از سوی پلیس، و به ویژه بسیج و لباس شخصی‌ها دستگیر شده‌اند به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های حقوق بشری روز یکشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات ایران بیش از دو هزار نفر دستگیر و صدها نفر دیگر ناپدید شده‌اند صدها نفر دیگر ناپید شده‌اند.

در موردی دیگر سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه گفت شبه‌نظامیان بسیج «در کمین» افرادی هستند که در جریان اعتراضات اخیر زخمی و مجروح شده‌اند، آنها را از بیمارستان‌ها جمع می‌کنند و به مکانی نامعلوم انتقال می‌دهد.


برپایه گزارش این سازمان حقوق بشری نیروهای بسیج اجازه نمی‌دهند که کارکنان بیمارستان‌ها مشخصات افراد مجروح را ثبت کنند.
هفته گذشته نیز کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران فهرستی از منتشر کرد که حاکی از بود که در میان بازداشت‌شدگان اخیر دست کم ۲۴۰شخصيت سياسی، اجتماعی، روزنامه‌نگار و فعال دانشجويی نیز وجود دارند.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه کنفرانس خبری خود با بیان اینکه «پلیس با کمترین خشونت توانست صحنه آشوب‌ها را کنترل کند.» اعتراض به نتایج انتخابات را «براندازی» خواند گفت: «در اغتشاشات اخیر با کمترین خسارت و آمادگی عملیاتی توانستیم براندازی و اغتشاشات را کنترل کنیم و دشمنان نظام را ناکام بگذاریم.»

فرمانده نیروی انتظامی با تکرار ادعای دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی کشته شدن ندا صالحی آقا سلطان که تصاویر آن به سراسر جهان مخابره شد، سناریویی از پیش برنامه ریزی‌ شده عنوان کرد و گفت: «قتل ندا آقا سلطان سناریو است و هیچ ربطی به اغتشاشهای تهران ندارد.»

فرمانده نیروی انتظامی، همچنین آرش حجازی، پزشکی که برپایه تصاویر منتشر شده برای زنده نگه داشتن ندا صالحی تلاش می‌کرد را به «جنجال سازی» متهم کرد.

آرش حجازی، که هم‌اکنون در بریتانیا است، در مصاحبه با بی بی سی گفت که وی همان شخصی است که در فیلم‌های منتشر شده برای نجات ندا تلاش می‌کرد.

به گفته آرش حجازی، پس از شلیک گلوله و کشته شدن ندا، افراد حاضر در صحنه فردی را گرفتند که کارت بسیج به همراه داشته است و او با ترس به مردم می‌گفته که نمی‌خواسته کسی را بکشد. به گفته آرش حجازی مردم پس از عکسبرداری از وی او را رها کردند.
XS
SM
MD
LG