لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

اعتراض به دستگیری هفت گزارشگر تصویری در ایران


گزارشگران بدون مرز عکس دهها خبرنگار بازداشتی ایرانی را منتشر کرده است.
گزارشگران بدون مرز عکس دهها خبرنگار بازداشتی ایرانی را منتشر کرده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دست کم هفت عکاس و تصویربردار و از جمله یک شهروند فرانسوی ایرانی‌تبار در روزهای پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری دستگیر شده‌اند.

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز، ضمن ابراز «نگرانی عمیق» از سرنوشت این هفت عکاس و تصویر بردار آمده است: «جمهوری اسلامی ایران از تصویر می‌ترسد. برای آنکه عکس و ویدئو از اعتراضات و سرکوب انتشار نیابد و یا از کشور خارج نشود، بازداشت گزارشگران تصویری را آغاز کرده است. بدون تصویر از اعتراضات و از سرکوب فزاینده دولتی صدای مخالفان پژواکی در ایران و در خارج نخواهد یافت و این شکستی برای همه مدافعان آزادی بیان است.»

سازمان گزارشگران بدون مرز که یک سازمان غیر دولتی در پاریس است، اعلام کرده است که از تاریخ ٢٣ خرداد دست‌کم هفت خبرنگار عکاس بازداشت شده‌اند. مهدی زابلی خبرنگار روزنامه همشهری و همکارانش توحید بیگی، مجید سعیدی، ساتیار امامی، مرجان عبداللهیان و کورش جوان بازداشت شده‌اند.

این سازمان می‌افزاید بنا بر اطلاعاتی که به دست گزارشگران بدون مرز رسیده است سعید موحدی گزارشگر فرانسوی ایرانی‌تبار و همکاری بسیاری از رسانه‌های فرانسوی و از جمله آژانس کاپا و شبکه یک تلویزیون فرانسه در تیرماه ماه امسال بازداشت شده است.

بنا بر اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، سعید موحدی سال‌هاست برای تهیه گزارش به ایران رفت و آمد داشته و علت دستگیری و اتهامات وی هنوز از سوی مقامات رسمی اعلام نشده است.

این بیانیه می‌افزاید: «دست کم پنج عکاس خبری در طی یک ماه اعتراض‌های خیابانی در ایران مجروح شده‌اند.»

برپایه اعلام سازمان گزارش‌گران بدون مرز حامد بدیعی و کیان امان به هنگام تهیه گزارش مورد حمله قرار گرفته و با ضربات چاقو مجروح شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌افزاید: « بنا بر گزارش‌های رسیده، تعداد مجروح‌شدگان عکاسان خبری بیشتر از این تعداد است که به گفته این سامان بسیاری از وحشت دستگیری به بیمارستان‌ها مراجعه نکرده‌اند.»

برپایه اعلام سازمان گزارش‌گران بدون مرز حامد بدیعی و کیان امان به هنگام تهیه گزارش مورد حمله قرار گرفته و با ضربات چاقو مجروح شده‌اند.
به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز علی زارع عکاس جوان به مدت بیش از چهل ساعت از سوی بسیجیان و نیروی انتظامی در محل نامعلومی مورد شکنجه قرار گرفته است.

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز نام‌های روزنامه‌نگاران و وب‌نگارانی که در پس از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده‌اند یادآوری شده‌است: عبدالرضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی ،کیوان صمیمی بهبهانی، سمیه توحیدلو ، شیوا نظر آهاری، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمد علی ابطحی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، ژیلا بنی یعقوب، بهمن احمدی امویی، مجتبا تهرانی، مازیار بهاری، اسماعیل حق پرست، مهدی زابلی، فریبرز سروش، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، محمدرضا یزدان پناه، کاوه مظفری. توحید بیگی، مجید سعیدی، ساتیار امامی، هنگامه شهیدی، سمیه نصرتی، سعيد متين پور، مرجان عبدالهیان و کورش جوان، سعید موحدی.

این سازمان همچنین به نام‌های روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی پیش از تاریخ ٢٣ خرداد ١٣٨٨نیز اشاره کرده است: عدنان حسن پور، محمدحسن فلاحیه‌زاده، محمد صدیق کبودون، کاوه جوانمرد، مجتبی لطفی، مسعودکرد پور، حسین درخشان، بهمن توتونچی ، سجاد خاکساری.
XS
SM
MD
LG