لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

گزارشگران بدون مرز دستگیری مهدی خزعلی و حکم حسین رونقی را محکوم کرد


سازمان گزارشگران بدون مرز، با صدور بیانیه‌ای دستگیری مهدی خزعلی و صدور حکم سنگین برای حسین رونقی ملکی، دو وبلاگ‌نویس ایرانی را محکوم کرد.

مهدی خزعلی، نويسنده، پزشک و وبلاگ‌نويس منتقد دولت، روز چهارشنبه ٢١ مهر ماه ۸۹ توسط نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی بازداشت و به زندان اوين منتقل شد.

به گفته محمد حسین آقاسی، وکیل مهدی خزعلی، «تبليغ عليه نظام» يکی از اتهاماتی است که به وی وارد شده است.

مهدی خزعلی پیش از این نیز در تیرماه سال گذشته نیز بازداشت شده بود و برپایه گزارش‌های منتشر شده، به مدت بیست و سه روز را در سلول های انفرادی بند ٢٠٩ گذراند و در ٣١ تیر ماه ١٣٨٨ با وثیقه بیست میلون تومانی آزاد شد.

محمد حسين آقاسی با بیان این که آقای خزعلی از اتهاماتی که عليه او وارده شده، آگاه بود،‌ گفته است، وی مطالبی را در وبلاگ خود به محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور، نسبت داده بود و «توصيه‌های دادستانی انقلاب و پليس امنيت تهران برای ادامه ندادن به اين کار مفيد واقع نشد به همين دليل تحت تعقيب قرار گرفت و بازداشت شد.»

مهدی خزعلی روز سه شنبه ۲۰ مهرماه، مطلبی را درباره «احمدی‌نژاد به چه کار آيد» باز نشر کرده و نوشته بود :«تنها کسی که می‌دانست احمدی‌نژاد به چه کار آيد، مرحوم دکتر کاظم سامی بود که کشته شد، برای رسيدن به پاسخ شما بايد در مدارک و اسناد دکتر کاظم سامی جستجو کرد.»

کاظم سامی کرمانی ، اولين وزير بهداشت ايران پس از پيروزی انقلاب اسلامی و رهبر جنبش انقلابی مردم ايران (جاما)، در دوم آذر ماه ۱۳۶۷ در مطب خود به قتل رسيد.

حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس، که در بیانیه‌ای سازمان گزارشگران بدون مرز به آن اشاره رفته، در تاریخ ١١ مهرماه از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به ١٥ سال زندان محکوم شده است.

بنا بر گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، حسین رونقی ملکی،‌ بیش از سیصد روز را در سلول انفرادی بسر برده است.

برپایه این گزارش،‌ حسین رونقی ملکی به اتهام همکاری با «گروه ایران پروکسی» به یازده سال زندان، برای «توهین به رهبری» به دو سال زندان و برای توهین به «رئیس جمهوری» به دوسال زندان محکوم شده است.

با این حال به گفته مادر این وبلاگ‌نویس، حسین رونقی ملکی، «با کتک مجبور به امضای حکم محکومیت خود شده است.»

حسین رونقی ملکی در تاریخ ٢٢ آذر ماه ١٣٨٨ از سوی سپاه پاسداران طی بازداشت شد، و دستگیری وی تا هفته‌ها پس زندانی شدنش مخفی نگاه داشته شده بود.

در همین حال رژین محمدی از دوستان حسین رونقی ملکی در مصاحبه با رادیو فردا، از جمله اتهامات این روزنامه‌نگار را آنچنان روزنامه جمهوری اسلامی و کیهان نوشته‌اند، «ارتباط با راديو فردا و دريافت پول از اين راديو» عنوان کرده است.

به گفته رژین محمدی «تهيه بيانيه‌های‌ موسوم به اعتراض به نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی و حملات سايبری به سايت‌های وابسته به نظام مثل سايت سپاه نيوز، انصارنيوز و بسيج نيوز» از دیگر اتهامات این وبلاگ‌نویس است.

همچنین به گفته دوست حسین رونقی ملکی، این زندانی «بارها تهديد به اعدام شده» و برادرش نیز به مدت «یکماه» جلوی وی «شکنجه» شده تا این وبلاگ‌نویس وادار به اعتراف شود

به گفته دوست حسین رونقی ملکی، وی تحت فشار است که در تلویزیون اعتراف کند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، در پایان بیانیه‌ خود با اشاره به حکم حسین رونقی ملکی تاکید کرده است که «این حکم پس از محکومیت حسین درخشان وبلاگ نویس زندانی سنگین‌ترین حکم صادرشده برای وبلاگ‌نویسان در ایران است.»

حسین درخشان در ٦ مهرماه به نوزده سال و نیم زندان، پنج سال ممنوعیت فعالیت سیاسی و مطبوعاتی و جریمه مالی تحت نام «بازگرداندن وجوه اخذ شده» به مبلغ ٣٧٥٠ یورو، ٢٩٠٠ دلار و ٢٠٠ پوند انگلیس، محکوم شد.
XS
SM
MD
LG