لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

سارکوزی: آماده مذاکره فوری با ایران هستیم


نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه،
نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه،
نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، روز شنبه اعلام کرد، پاریس آماده مذاکره فوری و «بی‌درنگ» با تهران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

نیکولا سارکوزی که برای دیدار با همتای روس خود دمیتری مدودف، به سن پترزبورگ، رفته است، اظهار داشت تصویب چهارمین دور تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل نه برای مجازات ایران، بلکه جهت واداشتن رهبران ایران برای بازگشت به میز مذاکره بوده است.

روز شنبه سخنگوی نیکولا سارکوزی اعلام کرد که مذاکره احتمالی با ایران، بر مبنای تلاش‌های ترکیه و برزیل و پاسخی که روسیه، آمریکا و فرانسه داده‌اند،‌ انجام خواهد شد.

در همین حال پس از اینکه شورای امنیت قعطنامه تحریمی چهارم علیه ایران را به تصویب رساند، اتحادیه اروپا و ایالات متحده، فراتر از این تحریم‌ها رفته و تحریم‌های یکجانبه‌ دیگری علیه ایران وضع کردند.

هفته گذشته، رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل، تصمیم گرفتند که از جمله صنعت نفت و گار ایران را تحریم کنند.

تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا که احتمالا در عرض چند هفته آینده به اجرا در می‌آید، بخش بازرگانی و از جمله کالاهایی که کاربرد دوگانه دارند را نیز هدف قرار می‌دهد؛ بخش بانکداری،‌ بیمه و ترابری ایران از دیگر حوزه‌هایی است که اتحادیه اروپا قصد دارد بر آنها تحریم اعمال کند.

خزانه‌داری آمريکا نیز روز چهارشنبه فرمانده سپاه و وزیر دفاع ایران را به همراه تعدادی از شرکت‌های نفتی، يک بانک دولتی و نيروی هوايی و فرماندهی موشکی سپاه در فهرست تحريم خود قرار داد.

اکنون سخنگوی رئیس جمهوری فرانسه می‌گوید، که پاریس خواهان احیای مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ است؛ این گروه دربرگیرنده ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان است.

ترکیه و برزیل که تلاش‌شان برای قانع کردن ایران به خارج ساختن اورانیوم غنی‌شده به موفقیت رسید اما از سوی قدرت‌های جهانی با سردی با ‌آن برخورد شد، در روز رای‌گیری به قطعنامه تحریم ایران رای منفی دادند.

با تصویب قطعنامه چهارم تحریمی علیه ایران، رهبران ترکیه و برزیل به شدت به آن واکنش نشان داده و غرب را به «بی‌صداقتی» متهم کردند.

روز ۲۷ اردیبهشت ماه تهران در حضور رئیس جمهوری برزیل و نخست وزیر ترکیه موافقت کرد، ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را در خاک ترکیه به امانت بگذارد و در برابر آن ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور امیرآباد تهران دریافت کند.
XS
SM
MD
LG