لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

تشکیل کمیته ویژه در سنای آمریکا برای آزادی اینترنت در ایران


کاربران اینترنتی در تهران
کاربران اینترنتی در تهران
همزمان با تلاش دولت باراک اوباما برای دسترسی به اینترنت آزاد، چندین سناتور آمریکایی برای کمک به وضعیت اینترنت در ایران، چین و دیگر کشورها کمیته‌ای ویژه تشکیل دادند.

تد کافمن، سناتور دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنا، سام براو‌ن‌بک، سناتور جمهوری‌خواه، به همراه یکدیگر، ریاست کمیته آزادی جهانی اینترنت سنای آمریکا را بر عهده خواهند داشت.

در این کمیته همچنین سناتور مستقل جو لیبرمن، سناتور دموکرات دیک روبین و سناتور دموکرات باب کیسی عضویت دارند.

جان مک کین و مایک ژوهانس دو سناتور جمهوری‌خواه نیز به این کمیته پیوسته‌اند.

سال گذشته میلادی، تد کافمن، سام براون‌بک و دو سناتور دیگر طرحی به سنا ارائه دادند که به موجب آن بودجه‌ای برای توسعه فناوری اینترنت برای مردم ایران در نظر گرفته شود، تا بتوانند از قید محدودیت‌های دولتی در اینترنت رها شوند.

‌تشکیل کمیته «کمیته آزادی جهانی اینترنت سنا» در حالی صورت گرفته است که دو هفته پیش خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های آمریکایی مجوز داد تا به ایران و دیگر کشورها نرم‌افزارهای چت و دیگر شبکه‌های اجتماعی صادر کنند تا ارتباطات در این کشورها میان شهروندان و با دنیای خارج هر چه آسانتر شود.

روز دوشنبه نیز اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از ایران خواست به سانسور اینترنت و پارازیت انداختن بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای پایان دهد.

دربیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «ایران باید فورا به این اخلال‌گری الکترونیک پایان دهد.»

جمهوری اسلامی به ویژه پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ که نتایج آن، میلیون‌ها نفر را به خیابان‌ها کشاند، بر روی تلویزیون‌ها‌ و رادیوهای فارسی‌زبان به شدت پارازیت انداخت و اینترنت در کشور را به شدت محدود کرد.

یک کارشناس امواج ماهواره‌ای که نخواست نامش فاش شود، در این باره به رادیو فردا گفت، از جمله مقرهای ارسال پارازیت برای اخلال در فراکانس‌های ماهواره‌ای از سوی ایران، یکی در شمال شرق تهران و دیگری در جاده قم قرار دارد.

به گفته این کارشناس، هنگامی که ایران امواج یکی از تلویزیون‌ها و رادیو‌های ماهواره‌ای را هدف قرار می‌دهد، هر شبکه‌ دیگری که فراکانس یکسان داشته باشد، دچار اختلال می‌شود؛ به این معنی که شماری دیگر از شبکه‌های غیر فارسی‌زبان نیز قطع می‌شود.

این کارشناس می‌افزاید راه دیگری که ایران برای جلوگیری از دسترسی شهروندان به امواج ماهواره‌ای در پیش گرفته، ارسال پارازیت‌های محدود در سطح یک منطقه است؛ دستگاه‌هایی که بر روی برج میلاد نصب شده‌اند، از این نوع هستند و تنها بر روی امواج در سطح زمین و در یک منطقه محدود اختلا ل ایجاد می‌کنند.

پس از انتخابات، ایران بارها شبکه‌های فارسی زبان صدای آمریکا، بی بی سی و نیز رادیو فردا را در برخی فراکنس‌ها با ارسال پارازیت قطع کرد.

روز دوشنبه، در نشست وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا، الکسناندر استوب، وزیر خارجه فنلاند، در سخنانی شدید‌الحن اظهار داشت که «همه از دست حکومت ایران خسته شده‌اند.»

در این نشست که وزیران خارجه اتحادیه اروپا بیانیه‌ای علیه سانسور و ارسال پارازیت از سوی ایران صادر کردند، وزیر خارجه فنلاند گفت: «اکنون ما باید بر روی تحریم‌های واقعی از طریق شورای امنیت کار کنیم؛ اگر نشد باید به سمت تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا گام برداریم.»

روز دوشنبه دیپلمات‌های اروپایی در بروکسل پیشنهاد دادند، تحریم‌های تازه علیه ایران باید شرکت‌های اروپایی را از صادرات تجهیزات ردیابی ایمیل و شنود موبایل منع سازد.

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا نیز، روز دوشنبه در بروکسل گفت، اختلال در شبکه‌های بی بی سی و دویچه وله از سوی ایران، نشانگر این است مقام‌های ایرانی، از اینکه «مردم‌شان حقیقت را بشنوند» واهمه دارند.
XS
SM
MD
LG